Fargo – The Law of Vacant Places(2017)

De televisieserie FARGO is terug voor een derde seizoen – in Nederland op Netflix te volgen. Dat betekent: andere personages, een ander tijdperk, maar dezelfde accenten, sneeuw en toonzetting. Kan het niveau van de eerste twee seizoenen geëvenaard worden?

In de eerste aflevering ontmoeten we de dramatis personae. Het jaar is recent: 2010. Ditmaal gaat het onder andere om een tweeling, gespeeld door Ewan McGregor. Emmit Stussy is een succesvolle zakenman, deels door een dubieuze lening die onverwachte consequenties – en een bijzonder sinistere rol van David Thewlis – met zich meebrengt. Zijn broer Ray – minder haar, meer buik – is slechts reclasseringsambtenaar. Hij is verliefd op één van de mensen onder zijn beheer: de sexy en slimme bridge-speelster (ja echt) Nikki Swango.

Aan de andere kant staat er bij Fargo altijd een eenvoudige diender. Dit keer wordt die rol ingevuld door Carrie Coon (GONE GIRL, THE LEFTOVERS) als Gloria Bungle, gescheiden moeder van Nathan, en politieagent in het ingeslapen plaatsje Eden Valley. Nathan helpt haar stiefvader Ennis in zijn winkel, en al bij de eerste gezapige scène weet je als FARGO-kijker: daar gaat iets onverwachts gebeuren.

De serie mag FARGO heten en de setting van die film lenen: Noah Hawley, die de serie bedacht (en eerder dit jaar voor de prettige verrassing LEGION zorgde) speelt al vanaf seizoen één leentjebuur uit het gehele oeuvre van de gebroeders Coen. Waar eerder nog echo’s te voelen waren van o.a. THE MAN WHO WASN’T THERE (de aliens uit vorig seizoen) en NO COUNTRY FOR OLD MEN (het personage van Billy Bob Thornton uit het eerste seizoen) lijkt in deze eerste aflevering A SERIOUS MAN een belangrijk referentiepunt.

Dat is niet alleen omdat de hoofdrolspeler uit die film, Michael Stuhlbarg, aanwezig is als de zakenpartner van Emmit. A SERIOUS MAN begon bijvoorbeeld met een intro in een shtetl in het Yiddish die qua verhaal geheel los stond van de rest van de film en die hoogstens thematisch enigszins pastte. Dit seizoen van FARGO begint met een scène die zich afspeelt in Oost-Berlijn in 1988. Een grappige scène, maar wat het met de rest te maken heeft is nog onduidelijk. Vermoedelijk zal er nooit een duidelijk antwoord komen: hoogstens zou je kunnen zeggen dat er alvast gehint wordt dat persoonsverwisseling wel eens een belangrijk thema zal zijn.

Dé uitdaging van dit seizoen zal waarschijnlijk zijn dat het zich in het recente verleden afspeelt, waardoor overdrijving snel kunstmatig voelt. De serie lijkt ook minder kleurrijk dan in eerdere seizoenen, waardoor het visueel vlakker is.

Toch zit er genoeg in de eerste aflevering dat doorkijken aanmoedigt. Ewan McGregor geniet duidelijk van zijn dubbele rol. Nikki Swango is een intrigerend personage: zoveel slimmer dan de mensen om haar heen dat het frustrerend moet zijn. De bridgewereld zal vast een interessante zijn om te verkennen. En bijrollen als die van Scoot McNairy (een “that guy” die je o.a. kan kennen van BATMAN V SUPERMAN, ARGO, en KILLING THEM SOFTLY) als een oerdomme carrièrecrimineel maken duidelijk dat we ondanks de verandering van tijd en personages nog steeds in FARGO-land zijn.

FARGO is vanaf donderdag 20 mei elke week te bekijken via Netflix. Copyright: Hedwig van Driel. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 22 mei 2017.

21 april 2017
    The Law of Vacant Places