IMAGINE

Kuso(2017)

IMAGINE | KUSO werd door een criticus van The Verge de hemel in ‘geprezen’ als “de goorste film aller tijden”. Weet regisseur Flying Lotus de verwachtingen waar te maken?

Flying Lotus is onder een publiek van hipsters en muziekconnaisseurs bekend als maker van unieke, instrumentale hiphop. Veel muziek schreef hij voor de Amerikaanse kabelzender Adult Swim, het volwassen zusje van Cartoon Network. Adult Swim heeft door de jaren heen naam gemaakt als een zender die het experiment niet schuwt. Ranzige humor, bakken vol ironie, hallucinante animaties en een hang naar haast avantgardistisch gekloot met de verwachtingen van het publiek. Bekende uitwassen van Adult Swim zijn onder andere de groteske anti-humor van TIM AND ERIC AWESOME SHOW, GREAT JOB! en THE ERIC ANDRE SHOW, de surreële popcultuurmash-up van TOO MANY COOKS, en animaties voor volwassenen als THE VENTURE BROS. Flying Lotus blijkt voor KUSO in ieder geval goed gekeken te hebben naar zijn favoriete televisiezender .

KUSO is, in de lijn der verwachtingen, een volstrekt unieke film. Volslagen grotesk en van het padje af. “De smerigste film aller tijden” is te veel eer, want elke paar jaar verschijnen er wel weer films die een gooi naar die titel  doen. KUSO waagt in ieder geval ook een poging, want de lichaamssappen vloeien rijkelijk. Veel van de humor is van een plas-en-poep-niveau, maar dat is geen belediging als je viscerale humor zo geïnspireerd is. Alleen diarree is niet genoeg, het moet uit een haarloos misvormd kind komen en gebruikt worden als voedsel voor een buitenaardse tong-anus-tumor-plant. Een scène die we vervolgens ook zien als 8-bit-animatie in de stijl van LEGEND OF ZELDA: niks is te bizar voor Flying Lotus.

Sowieso is KUSO gelardeerd met animaties, voornamelijk door middel van (digitale) cut-out-technieken in de pop-art-collage-stijl van Jeff Keen, de latere experimenten van David Lynch en het vroege werk van Terry Gilliam. De humor is bij vlagen ook overduidelijk geïnspireerd op oude cartoons, met overdreven geluidseffecten, inclusief een boi-oi-oing bij een opkomende erectie. Daarnaast zien we ook de invloed van Adult Swim terug in de casting van zenderfavorieten als Eric Andre, Tim Heidecker en Hannibal Buress en culticonen als George Clinton (de ‘godfather of funk’) en David Firth (de vroege internet-viral ‘Salad Fingers’; tevens scriptschrijver).

Het verhaal van KUSO is simpel: er heeft een aardbeving plaatsgevonden en de wereld is niet meer wat-ie geweest is. Elke oppervlakte is nu beplakt met een dik aangekoekte lading excrementen en iedereen zit onder de syfilis-achtige bulten. Sommige mensen kunnen hun huis niet meer uit vanwege het puin, andere hebben geen woning meer. In deze wereld vertelt Flying Lotus verscheidene verhalen, lukraak door elkaar gemonteerd, met een bewust gebrek aan logica en de anarchistische wens het publiek constant op het verkeerde been te zetten. Meer nog dan de smerigheden vraagt KUSO vooral veel van het publiek in zijn surrealisme; zijn hak-op-de-tak-structuur en zijn hang naar volstrekte waanzin in opbouw en verhaal.

De vervreemdende humor zal niet iedereen bekoren, maar je weet dat je met een werkelijk unieke film te maken hebt wanneer een man genaamd ‘Guy who is afraid of tits’ een lied zingt tegen de papier-maché-anus van George Clinton en dat slechts het begin is van een hallucinante en uiterst smerige scène. Dat de kakafonie aan groteske onzinnigheden zo goed werkt heeft vooral te maken met het feit dat dit onmiskenbaar de film is van één auteur, die zijn eigen preoccupaties en angsten uitwerkt in een stortvloed aan geïnspireerde onzin. Door de doe-het-zelf-animatietechnieken en de over de hele film uitgesponnen coherente visuele stijl, krijgt de kijker het gevoel te kijken naar een unieke koortsdroom. KUSO is niet alleen goor, maar ook werkelijk geïnspireerd. Titels als ‘de goorste film ooit’ of ‘de meest hallucinante film ooit’ zijn hyperbolisch, maar het is wel ‘de meest Flying Lotus-achtige’ film ooit, want de regisseur heeft nu al een volledig eigen stem. Een film zo gewaagd als deze dient gerespecteerd te worden – en Imagine verdient lof voor het lef deze film te programmeren.

KUSO is te zien op het Imagine Film Festival op 21 april om 11.00 uur in Eye2. Copyright: Theodoor Steen. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 17 april 2017.

16 april 2017
    Kuso
    94 minuten