Lady Macbeth(2016)

In Victoriaans Engeland ontpopt een jonge vrouw, gevangen in een liefdeloos huwelijk, zich langzaam maar zeker tot… iemand die inderdaad doet denken aan een bepaald personage van Shakespeare.

LADY MACBETH is het debuut van zowel regisseur William Oldroyd als scenariste Alice Birch, die haar script baseerde op Nikolai Leskovs novelle Lady Macbeth uit het district Mtsensk (1865). De handeling is verplaatst van Rusland naar Engeland en door het verstrijken van de tijd is een verhaal met een hedendaagse setting veranderd in een kostuumdrama. Maar zoals de beste historische films levert LADY MACBETH commentaar op onze tijd.

De jonge Katherine (Florence Pugh) wordt gekocht door Boris (Christopher Fairbank), die haar uithuwelijkt aan zijn zoon Alexander (Paul Hilton). Het is een van beide kanten liefdeloos huwelijk. Alexander draagt Katherine op zich uit te kleden en met haar gezicht naar de muur te staan, terwijl hij zich in bed furieus aftrekt. Fysieker wordt hun seks niet. Zowel Alexander als Boris vertellen Katherine zo veel mogelijk binnen te blijven. Buitenlucht zou ongezond zijn. In feite is Katherine voor deze mannen weinig meer dan een stuk meubilair. Zo wordt ze ook vaak in beeld gebracht: bewegingsloos, naast de stijlvolle kasten en stoelen. Het interieur van het landhuis heeft niet de weelderigheid die we van kostuumdrama’s gewend zijn. De muren zijn kaal, de kleuren grauw en koud. Langdurige, statische shots met een strakke compositie maken Katherines verveling en frustratie al snel voelbaar.

Maar dan, als Alexander en Boris een tijd weg van huis zijn, verschijnt een ander soort man in Katherines leven: de brute stalknecht Sebastian (Cosmo Jarvis). Ze ontmoet hem voor het eerst als hij dienstmeisje Anna (Naomi Ackie) mishandelt. In haar reactie spiegelt ze het gedrag van haar echtgenoot: “Gezicht naar de muur. Niet lachen.” Maar de rollen worden omgedraaid. Sebastian dringt Katherines slaapkamer binnen en probeert haar te verkrachten. We weten hoe dit soort dingen gaan in films (het beroemdste voorbeeld zit in GOLDFINGER): eerst biedt ze weerstand, dan geeft ze toe. Die clichématige scène is de enige keer dat de film op de verkeerde manier ongemakkelijk wordt. De rest van LADY MACBETH is ongemakkelijk op de juiste manier: het gedrag van de personages is nog steeds immoreel, maar geloofwaardiger, menselijker, onvoorspelbaarder.

Zoals de titel voorspelt gaat Katherine over lijken om haar gepassioneerde relatie met Sebastian te behouden. Ze verandert van slachtoffer in dader. Maar is dat een transformatie van haar persoonlijkheid, of zien we haar ware aard onthuld door veranderende omstandigheden? Daarover zullen de meningen verschillen. Duidelijk is in elk geval dat Katherine zich bewust is van machtsposities: als vrouw staat ze op de maatschappelijke ladder natuurlijk onder haar man en schoonvader, maar als witte vrouw staat ze boven Sebastian en Anna, die beiden zwart zijn. Huidskleur wordt nooit genoemd, maar Katherine gebruikt de onuitgesproken relevantie ervan om zelf een beter leven te krijgen. Wat dat betreft zou LADY MACBETH gezien kunnen worden als kritiek op huidige sociale verhoudingen. Katherine heeft van haar eigen onderdrukkers goed geleerd hoe ze anderen moet onderdrukken.

Fairbank en Hilton spelen hun machtige mannen zo walgelijk mogelijk, misschien iets te groot voor zo’n realistische, ingetogen film. Florence Pugh vindt echter de perfecte toon. Haar spel is heel specifiek: iedere draai van haar pols, iedere opgetrokken mondhoek lijkt gekozen met uiterste precisie. Toch vult ze heel weinig in. Het blijft het gissen welke emoties er schuilgaan achter haar koude blikken. Hoeveel weten we aan het einde van LADY MACBETH nu echt van Katherine? Heel weinig. En juist daarom blijft ze door ons hoofd spoken.

Distributie Cherry Pickers. NL 13 april 2017. Copyright Julius Koetsier. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 13 april 2017.

13 april 2017
    Lady Macbeth