Get Out

1 1 1 1 1 (16 Stemmen)
9
( Ons oordeel )
Get Out

IMAGINE | Jordan Peeles geweldige mix van psychologische horror en sociale satire laat zich het best bekijken zonder enige voorkennis. Gelukkig valt er ook spoilervrij het een en ander over te zeggen.

“You ever notice how nice white people get when there’s a bunch of niggers around?” Richard Pryor vuurt de zin al op zijn publiek af als ze nog naar hun stoel zoeken in de openingsminuten van zijn klassieke concertfilm uit 1979. Keiharde grappen maken over de verschillen tussen blanke en zwarte Amerikanen, Pryor trapte die angstvallig gesloten comedydeur in één klap wagenwijd open voor latere komieken als Eddie Murphy, Dave Chapelle en het duo (Keegan-Michael) Key & (Jordan) Peele.

De sketchshow van laatstgenoemd duo liep van 2012 tot en met 2015 op Comedy Central en stak op een slimme manier de draak met racisme en vooroordelen, waarbij vaak gerefereerd werd aan genrefilms. Wanneer Key & Peele (allebei van Afro-Amerikaanse komaf) in een sketch op de vlucht moeten voor blanke zombies, worden ze gered door het racisme van de levende doden. Alleen een klein meisje wil ze aanvallen, maar die wordt snel tot de orde geroepen door haar ondode ouders. Als racist word je immers niet geboren, is de vernuftig verscholen les.

In Peele’s regiedebuut GET OUT zitten dit soort intelligente knipogen ook bijna onzichtbaar verstopt, in een verhaal dat Stanley Kramers baanbrekende sociale satire GUESS WHO'S COMING TO DINNER (1967) als uitgangspunt neemt. Ook hier maken we kennis met een ‘gemengd’ koppel, de zwarte fotograaf Chris (Daniel Kaluuya) en de blanke Rose (Alison Williams, in een fijne semi-persiflage op haar irritante Marnie-karakter uit HBO’s GIRLS), die na een relatie van een half jaar op het punt staan om voor het eerst op bezoek te gaan bij Rose’s ouders. Chris’ bezorgde 'Weten ze dat ik zwart ben?'- vraag wordt meteen door Rose van tafel geveegd, want pa en ma zijn liberals van het zuiverste water die het liefst een derde keer op Obama hadden gestemd. Toch houdt Chris een gezonde achterdocht die maar al te graag aangewakkerd wordt door zijn beste vriend Rod, een luchthavenpolitieman van de Never Trust The White Man-denkschool.

Zo heeft Peele al binnen een paar scènes in de film (en na een ijzersterke opening) de schaakstukken in positie staan en schuift hij ze met het talent van een grootmeester richting het eindspel. Laag voor laag wordt de sluier afgepeld van een goed verborgen ontknoping die zelfs de grootste horrorkenner lang in het duister zal doen tasten. Dat Peele goed gekeken heeft naar het werk van Ira Levin is overduidelijk, al is er in GET OUT geen satanskind, huisvrouwrobot of Hitlerbaby te bekennen. Wel treffen we hier in de vorm van Chris een klassieke Levin-protagonist, een intelligent individu dat langzaamaan begint te vermoeden dat er iets volstrekt niet in de haak is binnen een op het oog vriendelijke gemeenschap.

Peele vergeet daarnaast zijn comedyafkomst niet en lepelt in de vorm van Rod (Lil Rel Howery) een flinke scheut hilariteit door de spanning, wat soms wat geforceerd overkomt. Het is eigenlijk het enige smetje op een bijzonder knap gemaakte film die constant perfect balanceert tussen twee vragen. Dreigt er gevaar? Of is het toch paranoia? Het antwoord wordt zeer bevredigend gegeven in de loeispannende slotminuten waarin de ware horror van GET OUT zich openbaart. En in volle glorie losgaat.

GET OUT is de openingsfilm van het Imagine Film Festival dit jaar. De film is op 12 en 14 april te bekijken. Klik hier voor details. Copyright: Vincent Hoberg. Overname uitsluitend na goedkeurig van rechthebbende. Online gepubliceerd op 11 april 2017.

Trailer

Info

Get Out