Digital Man(1971)

DIGITAL MAN is een film die nergens over gaat en niets te zeggen heeft, maar met een zekere expertise en veel geweld en lawaai aan de toeschouwer voorbijtrekt: een gestroomlijnde oefening in onthutsend gratuit kabaal.

2022. Het NAMCB (North American Military Command Base) te Port Radium in het voormalige British Columbia wordt overrompeld door terroristen, die 250 nucleaire raketten buitmaken. Het militaire opperbevel trommelt Anti-Terrorist Unit DM1 (Hues) op, een cyborg die in het diepste geheim in een US-ruimtebasis is ontwikkeld. DM1 schakelt de terroristen met spelend gemak uit, maar door sabotage mislukt de recovery-operatie en geraakt de verschrikkelijke cyborg op vrije voeten. Een SWAT-unit van het Amerikaanse leger wordt ingeschakeld om DM1 op te sporen en te vernietigen.

DIGITAL MAN is een film die nergens over gaat en niets te zeggen heeft, maar met een zekere expertise en veel geweld en lawaai aan de toeschouwer voorbijtrekt: een gestroomlijnde oefening in onthutsend gratuit kabaal. ‘He’s Terminator, Cyborg and Robocop, welded into one’, belooft de inlay en dan weet de liefhebber dat er geen steen op de andere blijft staan. DIGITAL MAN kan worden gezien als een reworking van ALIENS: een ’tough-talking, tough-acting assault team’ versus een onbekende grootheid. Het scenario is opgezet volgens het economische principe van de no-budget film, dat dicteert dat karakters, wier rol is uitgespeeld, ogenblikkelijk sneven in een spectaculaire explosie, zodat de high-tech ontwikkelingen zich rap kunnen toespitsen op een ouderwets man-tegen-man vuistgevecht.

Evenals TECHNO-FEAR wordt DIGITAL MAN voorafgegaan door zijn eigen trailer, die van zulk een breedvoerigheid is dat de lust om de film in z’n geheel te bekijken enigszins wordt ondermijnd. Misschien zou distributeur Laurus Entertainment de wenselijkheid van deze tactiek nog eens onder de loep moeten nemen.

Copyright Erique J. Rebel. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Origineel gepubliceerd in Schokkend Nieuws #20, augustus/september 1995.

© Erique J. Rebel
1 augustus 1995