Deranged(1974)

THE TEXAS CHAINSAW MASSACRE (1974) is natuurlijk de favoriete film van menig SN-lezer en hoe dan ook een mijlpaal in het horrorgenre. Minder bekend maar op dezelfde historische feiten (te weten de zaak Ed Gein) gebaseerd en bijna net zo verontrustend is de eveneens in 1974 gemaakte film DERANGED.

Deze low budget-produktie werd ooit tweemaal in versneden vorm door RTL 5 uitgezonden, maar is nu onverkort (en niet ondertiteld) uitgebracht door het Hilversumse postorderbedrijf Cine City. DERANGED vertelt het onthutsende verhaal van de kluizenaar Ezra Cobb (Blossom in een formidabele rol), die zich na de dood van zijn dominante moeder overgeeft aan necrofilie en vrouwenmoord.

De inlay vermeldt dat de thans verkrijgbare versie 110 minuten duurt, maar dat is een tikje overdreven. Wij kwamen na zorgvuldige timing niet verder dan 83 minuten, hetgeen betekent dat we thans drie minuten extra hebben. Die door RTL 5 verwijderde minuten zijn overigens niet mis: het betreft namelijk de hoogst onsmakelijke scènes waarin Ezra het lijk van zijn moeder, na opgraving, ontdoet van ogen en hersenen. Overigens vermeldt de inlay ook nog dat de film ’totally digitally restored and mastered’ is, hetgeen met een flinke korrel zout genomen moet worden.

Niettemin blijft DERANGED absoluut huiveringwekkend en een must voor horrorfans. Als bonus bevat de band ook nog een zogenaamde ‘documentaire’ over seriemoordenaar Ed Gein, bestaande uit een eindeloze herhaling van telkens dezelfde foto’s en journaalfragmentjes, begeleid door een sleazy voice-over. Last but not least wordt de produktie van DERANGED 2 aangekondigd.

DERANGED is uitsluitend verkrijgbaar bij enkele gespecialiseerde koopvideozaken, en natuurlijk via Cine City. fl. 89,- incl. BTW.

Copyright Jan Doense. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Origineel gepubliceerd in Schokkend Nieuws #16, december 1994.

© Jan Doense