The Lego Batman Movie(2017)

THE LEGO BATMAN MOVIE begint met Batman die zijn eigen film becommentarieert: ‘A black screen. All important movies start with a black screen!’ De toon voor de rest van de film is gezet: vol zelfbewustzijn, zelfingenomenheid en een gezonde dosis zelfspot.

We hebben deze eigenzinnige Batman-film natuurlijk te danken aan THE LEGO MOVIE, in 2014 een onverwacht succes. Zowel bezoekers als critici waren bijna unaniem lovend over Christopher Miller en Phil Lord, die van een sceptisch ontvangen idee een goed geschreven, aanstekelijke en vooral grappige megahit wisten te maken. Eén van de elementen die THE LEGO MOVIE tot een succes maakte, was de aanwezigheid van Lego Batman: de zelfingenomen, arrogante versie van de populaire superheld stak op geslaagde wijze de draak met zijn alter ego en met superheldenfilms in het bijzonder. Het duurde dan ook niet lang voordat zijn eigen spin-off werd aangekondigd.

Will Arnett keert terug als de stem van de Dark Knight, die voor een onverwachte uitdaging komt te staan als de Joker (Zach Galifianakis) zichzelf overgeeft aan Gotham City’s nieuwe politiecommissaris Barbara Gordon (Rosario Dawson). Het hart van de Joker is namelijk gebroken omdat Batman weigert toe te geven dat ze elkaars grootste vijand zijn: ‘I’m fighting a few different people, I like to fight around!’ wrijft Batman het nog even in. Doordat de Joker zichzelf overgeeft (en daarbij alle andere schurken meeneemt) móet Batman wel beseffen dat hij geen bestaansrecht heeft zonder zijn grootste vijand. Zo ontdekt de horkerige held dat hij eigenlijk best eenzaam is – al heeft hij wel de per ongeluk geadopteerde weesjongen Dick Grayson (Michael Cera) aan zijn zijde. Ervan overtuigd dat er méér achter het plan van de Joker zit, bedenkt de vleermeneer echter zijn eigen plan: inbreken in Arkham Asylum om de Joker naar een buitenaardse gevangenis te verbannen. Dat kan natuurlijk niet goed gaan…

THE LEGO BATMAN MOVIE is een energieke film met een alles-kan-alles-mag-mentaliteit; niet zo verwonderlijk aangezien regisseur Chris McKay jarenlang werkzaam was voor de serie ROBOT CHICKEN. Het tempo is hoog: grappen worden van alle kanten op je afgevuurd: voordat je over de ene bent uitgelachen begint de andere al weer. Het duizelt je soms van de vrolijke chaos van visuele en verbale grappen en grollen. Daarnaast stikt het van de popcultuur verwijzingen, waaronder een erg komische grap over Batmans leeftijd in de vorm van een montage van al diens eerdere film-incarnaties, uiteraard in LEGO. De film is ook niet bang om zichzelf en andere DC-films te kijk te zetten met een sneer naar SUICIDE SQUAD hier (‘A real stupid idea’) en een grap over BATMAN V SUPERMAN daar.

Dat de film zo overvol en druk is, werkt soms ook in zijn nadeel: door het overtal aan grappen slaan er ook een hoop dood en een rustmomentje hier en daar had de film zeker geen kwaad gedaan. THE LEGO BATMAN MOVIE mist ook wat van de frisheid en vooral wat van de evenwichtigheid van THE LEGO MOVIE, maar zoals het een film met LEGO in de titel betaamt zorgt alle stukjes uiteindelijk wel voor een bevredigende klik.

Distributie: Warner Bros. (Release NL: 8 februari 2017. Copyright Lieuwe van Albada. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 8 februari 2017.

8 februari 2017
    The Lego Batman Movie