RECENSIE
Bioscoop

The Great Wall(2016)

Na jaren van flirten en verleiden, hebben ze elkaar dan eindelijk gevonden. Voor de productie van THE GREAT WALL, China’s duurste spektakelfilm ooit, sloegen Hollywood en China voor het eerst de handen werkelijk ineen. Maar Matt Damon vechtend op de Chinese Muur garandeert natuurlijk nog niet meteen the best of both worlds.

Dat die twee al een tijdje om elkaar heen draaiden moge duidelijk zijn. Niet alleen keek Hollywood steeds vaker naar de Aziatische wereldmacht voor haar blockbuster-inkomsten (voor TRANSFORMERS: AGE OF EXTINCTION filmde Michael Bay om die reden al grote delen in Hong Kong), ook Peking heeft sinds kort haar zinnen op de internationale markt gezet. Ooit was daar het bescheiden succes van CROUCHING TIGER, HIDDEN DRAGON (2000), maar de Chinese filmindustrie wil inmiddels meer. Binnen de grenzen zijn films als MONSTER HUNT (2015) en THE MERMAID (2016) namelijk immense populair, dus waarom ook niet daarbuiten?

De oplossing is voorlopig THE GREAT WALL, de honderdvijftig miljoen kostende Amerikaans-Chinese coproductie, waarvoor vijf Amerikaanse scenaristen – waaronder Max Brooks (World War Z) en Edward Zwick (THE LAST SAMURAI) – een verhaal bedachten rond een bovennatuurlijke strijd om de Chinese Muur, waarin een egoïstische Westerse held (Matt Damon) leert zijn ego opzij te zetten ten behoeve van het grotere geheel. De perfecte culturele compromis, zou je zeggen, waarin Westerse production value en Oosterse mystiek als een taijitu-symbool in elkaar zouden moeten samenvloeien. Maar door al ’t culturele vertalen over en weer, komt het als een ietwat gehavende Chinese draak over.

THE GREAT WALL opent in China, ergens rond 1300 – het begin van de Ming-dynastie. Twee Westerse huursoldaten (Matt Damon en Pedro ‘NARCOS’ Pascal) zijn over de Mongoolse vlakte op weg naar het Keizerrijk. Ze hebben van een mysterieus zwart poeder gehoord, dat explosieve kracht schijnt te hebben: buskruit. Het kan muren vergruizelen en deuren uit hun voegen blazen – in China wordt het al gebruikt, en mocht ’t de twee lukken het poeder mee terug te nemen, dan betekent dat roem en rijkdom bij hun wederkeer.

Al vrij snel belanden de twee Europeanen echter midden in een bovennatuurlijke strijd. Want dachten wij ooit dat de Grote Muur er was om nomadische strijders te weren, volgens THE GREAT WALL is die immense stenenmassa verrezen vanwege een heuse monsterplaag. Om de zestig jaar wordt het Keizerrijk namelijk belegerd door een ontelbaar aantal hagedisachtige wezens, Tuo Tei genaamd, die het op de Chinese bevolking gemunt heeft. Met de Muur als defensie hoopt het leger – onder leiding van onder andere Andy Lau (INFERNAL AFFAIRS) in zijn eerste internationale rol – de bloeddorstige beesten te kunnen verslaan.

THE GREAT WALL werkt het best als een soort oefening in Chinese grandeur. Want ondanks dat muren sinds de verkiezing van Trump een nare bijsmaak hebben gekregen, kan je zo’n immens bouwwerk (een van de grootste wonderen ter wereld, benadrukt de openingstitel nog even voor de zekerheid) natuurlijk wel lekker in beeld brengen. Regisseur Zhang Yimou, ooit een arthouse favoriet met films als HET RODE KORENVELD (1987) maar daarna martial arts expert dankzij HERO (2002) en HOUSE OF FLYING DAGGERS (2004), laat dan ook geen moment onbenut: fraai uitgedoste legers die netjes geordend op de wacht staan, elitetroepen die druk marcherend vooruit trekken, ellenlange tracking shots langs de glooiende stenenzee. Alles oogt even groots.

En eigenlijk heeft dat allemaal ook wel iets liefs en aandoenlijks. Al die georganiseerde Chinese almacht. Vooral de aanloop naar de monstergevechten zijn daardoor een feest om te kijken. Wat te denken van de blauwe kraanvogel-divisies die met speren klaarstaan om al bungy jumpent de Grote Muur te verdedigen. Daar gaat wat gebeuren, hoop je nog. Maar zodra de CGI-monsters daadwerkelijk in grote getallen de muur bestormen voelt ‘t allemaal toch vooral als een anti-climax. Computerpixels die in hoog tempo door het beeld razen – dat hebben we nu al wel honderd keer gezien.

In een van de beste scènes vinden we Damon voor de Muur, omringd door Tuo Tei. Om hem te redden, besluit de net benoemde vrouwelijke generaal Lin Mei (Tiang Jing) buskruit in te zetten. Vlammen, explosies, vuur. Even wanen we ons in APOCALYPSE NOW en krijgt Damon een glimp mee van hoe de toekomstige oorlogen gevochten gaan worden. Damon gruwelt, terwijl een vuurzee zich in slow motion om hem heen vormt. Moeten we dit wel willen? Een leven vol geweld en explosieven? Heel even wringt Zhang een moment van poëzie uit dat recht toe recht aan blockbuster-verhaal. Dan stapt Pascal met twee dolken in het frame. De Tuo Tei bijten weer happend om zich heen. Vechten! Terug naar de orde van de dag.

Distributie: Universal. Release NL: 2 februari 2017, BE 18 januari 2017. Copyright: Guus Schulting Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 1 februari 2017.

© Guus Schulting
1 februari 2017
  • Titel
    The Great Wall
  • Lengte
    103 minuten
  • Regie
    Yimou Zhang
  • Scenario
    Carlo Bernard, Doug Miro, Tony Gilroy
  • Cast
    Matt Damon, Tian Jing, Willem Dafoe
  • Taal
    English, Mandarin, Spanish
  • Land
    United States, China, Hong Kong, Australia, Canada
  • Trailer
Meer Fantasy
guest
0 Reacties
Inline Feedbacks
View all comments

Ons magazine bevat nóg veel meer.

Word abonnee!

Als je houdt van de genrefilm, is ons magazine echt wat voor jou.
Neem een abonnement en voor slechts 35 euro valt-ie 6x per jaar op je mat.