DVD/VOD/BLURAY

Morgan(2016)

DVD/VOD/BLURAY | De zoon van Ridley Scott, Luke Scott, maakt zijn regiedebuut met MORGAN. Met die achtergrond en een sterrencast klinkt MORGAN als een smakelijk hapje.

In een afgelegen laboratorium hebben wetenschappers in het diepste geheim een hybride biologisch organisme gekweekt. Een kunstmatig mens, met andere woorden. Ze – al spreken sommigen liever van een ‘het’- heet Morgan (Anya Taylor-Joy uit THE WITCH en SPLIT, wederom in topvorm) en is nog maar vijf jaar, maar heeft al het uiterlijk van een tiener. Haar mentale capaciteiten zijn zelfs nog groter.

In de openingsscène van de film zien we hoe Morgan tijdens een gesprek één van de wetenschappers (Jennifer Jason Leigh) aanvalt en een mes in haar oog steekt: “Someone has really screwed up!” Dit gewelddadige incident is aanleiding voor ’the corporation’ om risico-analist Lee Weathers (Kate Mara uit HOUSE OF CARDS) naar het lab te sturen, om te beoordelen of de stekker uit het project moet. Morgan lijkt spijt te hebben van haar daad. Sommige wetenschappers hebben het ondanks het incident goed met haar voor. Vooral gedragsexpert Amy (Rose Leslie uit GAME OF THRONES) heeft een bijzondere band opgebouwd met Morgan. De koele Weathers en haar collega, psychiater Shapiro (Paul Giamatti), lijken echter hun oordeel al klaar te hebben: Morgan is gevaarlijk en ‘needs to be terminated’…

Scott verzamelde voor zijn debuutfilm een indrukwekkende sterrencast om zich heen. Naast de al genoemde acteurs maken ook Toby Jones, Michelle Yeoh, Boyd Holbrook en Brian Cox hun opwachting. Helaas hebben de meeste van hen slechts een paar minuutjes screentime en soms nog minder dan dat. Toch helpt hun aanwezigheid wel: het verhaal van MORGAN is immers ietwat aan de magere kant en dan is het handig als sterke acteurs daar de aandacht van kunnen afleiden.

MORGAN is namelijk in feite de zoveelste variant op het verhaal van Frankenstein, maar dan met een modern smaakje. Ook dat hebben we natuurlijk al vaker gezien: denk aan SPLICE, THE MACHINE, EX MACHINA en natuurlijk BLADE RUNNER van papa Scott. Luke kan dan ook niet voorkomen dat zijn film als een soort collage van die titels aanvoelt. Het idee blijft intrigerend maar is in dit geval onvoldoende uitgewerkt en vooral weinig vernieuwend.

Toch weet MORGAN vooral in de eerste helft wel te boeien. De mysterieuze sfeer in het laboratorium en de vragen die de film oproept houden je geboeid. Je vraagt je af wat de verborgen agenda is van de personages, die allemaal iets geheim lijken te houden. Helaas weet Scott die sfeer niet vast te houden: in plaats van geheimzinnig blijken zijn personages vooral onhandig en vaak ook dom. Voor wetenschappers nemen ze nogal overhaaste beslissingen. Uiteindelijk ontspoort de film in een finale vol dertien-in-een-dozijn actiescènes; snel gemonteerd om de zwakke choreografie te verbloemen, en met een voorspelbare ontknoping. Het filmische equivalent van een afhaalmaaltijd: hapt best lekker weg, maar na afloop voel je je niet heel voldaan.

Distributeur: Bridge, 20th Century Fox. Release NL: 25 januari 2017. BE 11 januari 2017. Copyright Lieuwe van Albada. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 26 januari 2017.

26 januari 2017
    Morgan
    92 minuten