BIOSCOOP/VOD

Identicals(2015)

BIOSCOOP/IDENTICALS is een high-concept scifi over het bedrijf Brand New-U dat kopieën maakt van mensen, om ze te dwingen hun best mogelijke leven te leiden. Brand New-U weet wat het doet. De film helaas niet.

Nadia Serville (Nora-Jane Noone) verrast haar vriend Slater (Lachlan Nieboer) met een vossenjacht die eindigt bij een oud, vervallen huisje in het bos, waar Nadia honderden kaarsjes heeft aangestoken. Het romantische uitje wordt echter ruw verstoord door een SWAT-team, dat Nadia meeneemt. Slater probeert haar te redden en komt zo op het spoor van een mysterieus bedrijf. Brand New-U biedt mensen een totaal nieuw leven  Er zitten wel haken en ogen aan: het bedrijf geeft je niet het leven dat je wilt, maar het leven dat je nodig hebt. En het produceert ook een kopie, die jouw oude leven moet blijven leiden.

Het centrale idee is intrigerend genoeg. IDENTICALS lijkt geïnspireerd door de paranoia van 1984, door het gesloten community-gevoel van HIGH-RISE en door de high-concept benadering van TRANCE,  maar filmmaker Simon Pummell lijkt niet goed te weten wat hij er zélf mee wil. Als toeschouwer niet meteen doorgronden waar een film heen probeert te gaan, is geen probleem, zolang je maar het idee hebt dat de regisseur wel een plan heeft. Dat is hier niet het geval.

IDENTICALS probeert heel diepgravend te zijn. Een vriend van Slater (kleine bijrol van Nick Blood, bekend uit AGENTS OF S.H.I.E.L.D.) probeert hem te verleiden, want hij zou homo zijn volgens zijn Brand New-U profiel. Deze twijfel aan zijn seksuele geaardheid wordt verder niet onderzocht. Slater vecht met een kopie van zichzelf, een soort evil twin, maar ook hier geeft Pummell verder geen ruimte aan dit concept. De filmmaker lijkt wat te willen zeggen over kapitalisme, over de morele dilemma’s rond technologische ontwikkelingen, over de drang naar perfectie, reïncarnatie, liefde, seksuele geaardheid. Helaas grijpt de filmmaker geen enkel idee met beide handen aan.

En daardoor voelt IDENTICALS vooral nogal pretentieus. Pummell liet zich bovendien verleiden tot een choquerende plottwist  in de stijl van M. Night Shyamalan. De voortdurende herhalingen van dialoog, gesproken door vreemde vrouwelijke robots, rare flashbacks en flashforwards: het zijn allemaal clichématige gimmicks die niet kunnen maskeren dat Pummell geen echte richting weet te geven aan IDENTICALS. Het resultaat is een structuurloze high-concept scifi, met veel verwarring en weinig echte verrassingen.

Distributie: Rinkel Film. In première in filmmuseum Eye op 17 januari. Op iTunes vanaf 19 januari. Copyright: Carlijn Kruidhof. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 17 januari 2017

© Carlijn Kruidhof
17 januari 2017
    Identicals