Shut In(2016)

Het Frans-Canadese SHUT IN begint als een woensdagavonddrama van RTL4, verandert langzaam in een oervervelende thriller en eindigt als de meest knullige rip-off van THE SHINING ooit.

De titel, poster en trailer van SHUT IN van regisseur Farren Blackburn wille doen geloven dat we te maken hebben met een spannende en bovennatuurlijke thriller. SHUT IN is geen van beide. Vooral spanning is ver te zoeken. Het eerste half uur van de film biedt niets meer dan zoutloos drama: we krijgen te zien dat kinderpsychiater Mary Portman (Naomi Watts) het zwaar heeft. Tijdens een noodlottig ongeluk is ze haar man verloren en ze woont nu al zes maanden met haar verlamde stiefzoon Stephen (Charlie Heaton) in een afgelegen huis in New England. Hoewel ze ver verwijderd is van de bewoonde wereld, heeft de kinderpsychiater wel een goedlopende praktijk aan huis. Eén van de kinderen die ze probeert te helpen, is de dove Tom (Jacob Tremblay).

Na deze slaapverwekkende introductie van alle personages komt Blackburn met zijn eerste ‘spannende’ scène. Mary hoort midden in de nacht een geluid, gaat buiten kijken en schrikt van… een wasbeer. Vervolgens gaat het drama weer doodleuk verder. Tom wordt vermist. Er nadert een grote sneeuwstorm en Mary maakt zich veel zorgen om de kleine jongen. Men beweert dat hij waarschijnlijk niet meer in leven is. Mary krijgt steeds vreemdere dromen en visioenen en hoort voortdurend geluiden in huis. Dit resulteert in een tweede akte die gevuld is met shots van Naomi Watts die iets hoort kraken, gevolgd door lange inrijdende shots op deuren die op een kier staan, een goedkoop schrikmoment waarbij even flink aan de volumeknop wordt gedraaid, en dat dan afgesloten met Watts die angstig wakker schrikt. Een vermoeiend tafereel dat zich blijft herhalen.

Op een paar scènes met wat nutteloze bijpersonages na, bestaat het eerste uur van SHUT IN voornamelijk uit Watts in huis. Blackburn heeft geluk dat hij een sterke actrice aan boord heeft, maar zelfs zij kan de film niet redden. Marty heeft in het verhaal slechts een paar keer contact met de buitenwereld via Skype. Dr. Wilson (Oliver Platt) is de clichématige psycholoog, die het verhaal van de vrouw aanhoort en steevast concludeert dat ze zich dingen inbeeldt. Mary begint zelf ook te geloven dat ze zo langzamerhand gek aan het worden is, maar Blackburn wil uiteraard dat de kijker blijft twijfelen. Helaas is de film zo futloos geregisseerd, dat het je eigenlijk geen bal interesseert wat er met Mary aan de hand is.

In de laatste akte verandert SHUT IN door een belachelijke twist opeens van toon. Hiervoor haalt Blackburn een setje nieuwe genreclich̩s van stal, ditmaal komen de sequenties letterlijk uit THE SHINING. Ze voeren ons naar een climax vol langgerekte sc̬nes en personages met bespottelijke beweegredenen en, vooral, oerdomme handelingen. Zo wordt de slechterik meerdere malen knock-out geslagen en vervolgens met rust gelaten Рzodat deze een moment later weer doodleuk op kan duiken. En dan blijkt ook nog dat een groot deel van de subplots Рzoals de sneeuwstorm of het verdwenen jongentje Рvolkomen overbodig zijn! Kennelijk had men veel moeite om SHUT IN op te rekken tot speelfilmlengte. De toeschouwer heeft vooral moeite om die anderhalf uur door te komen zonder in slaap te vallen.

Distributeur: Independent Films, BE 30 november, NL 1 december 2016. Copyright Jasper ten Hoor. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd (30 november 2016)

30 november 2016
    Shut In