VIDEO ON DEMAND

Phantasm: Ravager(2016)

Phantasm RavagerVIDEO ON DEMAND | Fans van de PHANTASM-reeks hebben achttien jaar gewacht op een waardig slot van hun geliefde franchise. Nu is er PHANTASM: RAVAGER en eigenlijk wachten we nog steeds.

Liefhebbers van PHANTASM (1979) van Don Coscarelli hebben een ijzeren geduld. Van de meeste populaire horrorfilms van de jaren tachtig vloog er een jaar later al een vervolgfilm de bioscoop in, maar het duurde negen jaar voordat PHANTASM II (1988) er kwam. PHANTASM III: LORD OF THE DEAD (1994) en PHANTASM IV: OBLIVION (1998) lieten iets minder lang op zich wachten. Daarna bleef het heel lang stil – tot het punt waarop veel fans nog maar weinig hoop koesterden. In 2014 was er echter opeens nieuws over een vijfde film: PHANTASM: RAVAGER, geschreven en geproduceerd door Coscarelli, maar geregisseerd door David Hartman. Hartman verzorgde de special effects voor Coscarelli in BUBBA HO-TEP en JOHN DIES AT THE END en regisseerde talloze animatieseries, waaronder eentje van Winnie de Poeh. Vorige maand, oktober 2016, verscheen het langverwachte vijfde deel dan eindelijk wereldwijd op video on demand.

PHANTASM: RAVAGER begint waar PHANTASM: OBLIVION ophield; ijsverkoper Reggie (Reggie Bannister) maakt met zijn kenmerkende shotgun jacht op The Tall Man (Angus Scrimm) en is op zoek naar zijn grote vriend Mike (A. Michael Baldwin). Net als in de vorige twee films komt Reggie tijdens zijn avontuur uiteenlopende types tegen, waaronder een leuke dame waarmee hij dolgraag iets zou willen beginnen. De romantische escapades worden echter gedwarsboomd door de rondvliegende, bloedzuigende bollen van The Tall Man. Het wordt allemaal nog ingewikkelder wanneer Reggie ontwaakt in een bejaardentehuis en Mike hem vertelt dat hij dement aan het worden is. Reggie zit vast tussen verschillende dimensies, die steeds meer beginnen te overlappen. In één van die dimensies blijkt alles een fantasie en lijkt Reggie gek te zijn geworden. In een andere dimensie barst de post-apocalyptische oorlog met The Tall Man net los.

PHANTASM: RAVAGER is overduidelijk gemaakt voor de fans: kijkers zonder enige voorkennis zullen bar weinig plezier aan de film beleven. RAVAGER is met zijn verwijzingen en knipogen naar eerdere delen vooral een feest van herkenning. Uiteraard keren Reggie en Mike terug, maar RAVAGER is vooral opvallend omdat het de laatste keer is dat we Angus Scrimm, die in januari van dit jaar overleed, als The Tall Man kunnen zien. Zijn rol is summier en hij is niet zo dreigend meer als jaren geleden, maar de duistere monologen en opgetrokken wenkbrauw van de 89-jarige zijn alsnog het hoogtepunt van de film. Ook de verre van rechtlijnige vertelwijze is terug; Hartman vermengt voortdurend dimensies, realiteiten en dromen, en hij doet dat vaak op een best aardige manier. Verder is het fijn de kleine monsterlijke dwergen, de dodelijke zilveren bollen, de prachtige theme en het overdreven spel van Reggie Bannister weer te zien en te horen. Wat betreft terugkerende castleden heeft de film zelfs nog een paar kleine verrassingen in petto.

Toch stelt deze langverwachte reünie teleur. Er waren toffe ideeën voor een vervolg, maar er was jarenlang simpelweg geen geld voor een grootse, epische afsluiter. Hartman en Coscarelli proberen het nu tóch. In plaats van het verhaal klein te houden of al hun creativiteit in te zetten – zoals Coscarelli in 1979 ook moest doen met de eerste PHANTASM – hebben ze RAVAGER volgegooid met oerlelijke en knullige CGI. Elk simpel geweerschot of spatje bloed lijkt van het internet geplukt. Van een overtuigende post-apocalyptische wereld kan dus al helemaal geen sprake zijn. Hierdoor ziet PHANTASM: RAVAGER er ontzettend goedkoop en amateuristisch uit. Een paar nietszeggende nieuwe personages, waaronder een irritante kleine militair die veel te veel screentijd krijgt, maken het er niet beter op.

Het was ze allemaal vergeven als RAVAGER op zijn minst een mooie afsluiter van de franchise was geweest. Maar nee, geheel in stijl worden er aan het einde weer meer vragen gesteld dan antwoorden gegeven. Alsof men uiteindelijk niet het lef heeft gehad om de franchise echt af te sluiten, wellicht in de hoop dat de film zo succesvol zou zijn dat er een zesde film gemaakt kon worden. Hoe het ook zij, de fans die hoopten op een sterke climax blijven met een ontevreden gevoel zitten, wetende dat PHANTASM: OBLIVION uit 1998 uiteindelijk een veel sterker slot van de serie was. PHANTASM: RAVAGER lijkt vooral een middel voor Coscarelli geweest te zijn om zich te verlossen van al die zeurende fans over een nieuwe PHANTASM. Nu maar hopen dat hij met BUBBA NOSFERATU niet hetzelfde gaat doen.

Distributeur: Video on Demand, Well Go USA, 4 oktober 2016. Copyright Jasper ten Hoor. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd 3 november 2016.

3 november 2016
    Phantasm: Ravager