The Curse of Sleeping Beauty(2016)

DVD-BLU/RAY | De titel en dvd-hoes mogen dan hinten naar een duister sprookje, THE CURSE OF SLEEPING BEAUTY is feitelijk niet meer dan een flauwe spookhuisfilm. Dat de gebroeders Grimm een credit krijgen verandert daar weinig aan.

THE CURSE OF SLEEPING BEAUTY is gebaseerd op de gelijknamige strip van tekenaar Everette Hartsoe en schrijver Pearry Reginald Teo. Die laatste was ook verantwoordelijk voor het script en de regie van deze verfilming. Best opvallend eigenlijk, dat in de begintitels de strip volledig aan de tekenaar wordt toegeschreven. Alsof Teo zo probeert te voorkomen dat alle verhaaltechnische tekortkomingen van THE CURSE OF SLEEPING BEAUTY naar hem kunnen worden herleid.

De schone slaapster uit de titel is hier geen prinses, maar een droomverschijning. Kluizenaar-kunstenaar Thomas, die op een dag te horen krijgt dat hij een vervallen huis van een oom heeft geërfd, ziet haar regelmatig opduiken. In een brief drong zijn overleden oom er nog op aan dat zijn erfgenaam nooit de kelder van het huis zou betreden; driemaal raden waar Thomas binnen de kortste keren te vinden is… Eerlijk is eerlijk: een simpele toelichting was de effectiviteit van de waarschuwing wel ten goede gekomen.

De dromen over de slapende jongedame houden ook niet op nadat Thomas het huis is binnengegaan; ze worden alleen maar intenser. Het blijkt allemaal iets te maken te hebben met zijn bloedlijn, die gekoppeld is aan een vloek die op het huis rust. Of andersom. In ieder geval is het huis vervloekt. Of Thomas. Of allebei, dat kan ook. En wij door die titel maar denken dat het de schone slaapster was die last had van een vloek… Hoe het ook zij: Thomas zal sterven als hij te lang bij het huis weg blijft. Gauw aan de slag dus, om uit te vinden hoe de vloek kan worden opgeheven. De tot leven gekomen etalagepoppen in de woning zijn namelijk geen fijne huisgenoten.

Helaas is de scène waarin Thomas door deze gezichtsloze griezels wordt belaagd een van de weinige die goed uit de verf komen. De rest van de film bestaat voor een opvallend groot deel uit ongeïnspireerde dialogen waarin men elkaar de plot uitlegt. Na een niet bijster interessante eerste helft verandert de film ineens van toon door kort na elkaar twee personages te introduceren die voor wat komische noten moeten zorgen. De eerste slaagt daar heel aardig in, de tweede is een irritante lul die geen normale vraag kan beantwoorden zonder zijn arrogantie de vrije loop te laten. Typisch een figuur waarvan je hoopt dat-ie als eerste het loodje legt, maar Teo doet blijkbaar niet aan verzoekjes.

Slechts af en toe komt de horror even naar boven sijpelen. Dan blijkt dat Pearry Reginald Teo best aardig overweg kan met practical effects, wat het des te vreemder maakt dat voor Thomas’ dromen een overduidelijk computer gegenereerd bos wordt gebruikt. Waarom in hemelsnaam? Bossen zijn er genoeg en kosten niets!

Distributie: Dutch Filmworks. Op dvd en blu-ray vanaf 29 juli 2016. Copyright: Thierry Verhoeven. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 5 september 2016.

© Thierry Verhoeven
4 september 2016