Kristen(2015)

Een donkere ruimte. Een jonge vrouw alleen. Een onbekende aan de telefoon, die meer van je weet dan mogelijk is… De elementen klinken bekend, maar KRISTEN is geen doorsnee intruder-thriller, dankzij actrice Terence Schreurs, een goeddoordachte opbouw en een verrassend intrigerende bad guy.

Er zijn weinig dagen waarop de kater harder aankomt dan op de eerste dag van het jaar. En er zijn weinig mensen voor wie die kater vervelender is dan voor Kristen (Terence Schreurs). Terwijl ze op nieuwjaarsdag schoonmaakt in het café van haar vader, gaat de telefoon en belandt ze in een duister spelletje Wie ben ik? Haar “Doe niet zo flauw” slaat al snel om in “Dit is niet grappig meer”. Van realistische stalkerfilm à la ILS, THE STRANGERS en YOU’RE NEXT verandert KRISTEN langzaam maar zeker in een beklemmende, bovennatuurlijke horrorfilm die je meesleept naar een surrealistische plek zonder enige grip op de werkelijkheid.

De Amsterdamse regisseur Mark Weistra (TAXANDRIA) had slechts een beperkt budget tot zijn beschikking toen hij het plan opvatte een horrorfilm te maken. KRISTEN speelt zich daarom bijna geheel af op één locatie en rust voor het overgrote deel op de schouders van één actrice. Inspiratie haalde Weistra uit de kleinere (B-)films die hij als tiener eindeloos huurde, films met een net even scherper randje of een afwijkende visuele stijl. Verder keek hij goed naar Roman Polanski’s REPULSION (1965), LA CASA MUDA (Gustavo Hernández, 2010), vanwege het gebruik van de lantaarn, en John Carpenter: ‘Zoals Hitchcock al zei: film is een visueel medium. Het gaat minder om wat, maar vooral om hoe. Dat is wat film kunst maakt. Horror vraagt om een bepaald visueel stempel, met een sturende maker.’

Een duidelijk visueel stempel heeft KRISTEN zeker. Door de bijna bedeesd kruipende camera en een doordacht gebruik van licht (en schaduw) krijgt de alledaagse cafélocatie een unheimische sfeer. Zo lijken de lampen in het donkerbruine café de ruimte niet genoeg te kunnen verlichten, is de gang tussen het gele licht achter de voordeur en het rode licht in de kelder wel érg hoog en lang, en lijken de tegels in de keuken nog killer en harder. Maar de echte beklemming volgt in de finale, wanneer het pas echt Donker wordt.

Met een goede opbouw kun je veel bereiken. KRISTEN begint heel realistisch en observerend; de camera staat bijvoorbeeld nergens waar hij niet zou kunnen staan. Stapsgewijs bouwt Weistra op. ‘Je voegt, eerst heel minimalistisch, muziek toe, het eerste point of view-shot kruipt erin en langzaam worden de stijl en het sounddesign expressiever. Zo trek je de kijker mee en gelooft hij hopelijk ook aan het einde nog in de film.’ Hoe groter de vrijheid van de camera wordt, hoe meer we als kijker meebewegen in een voortdurende afwisseling tussen het van een afstandje bespieden en het in close-up meeleven met Kristens angst en ongeloof.

In het interview dat ondergetekende met Weistra had, zegt hij: ‘Een horrorfilm is immers zo goed als zijn bad guy.’ Dat is waar, maar alleen als we óók meeleven met de good guy. Dankzij Terence Schreurs willen we Kristen echt heelhuids het einde van de film zien halen. Ze blijft de volle lengte van de film boeiend om naar te kijken. Een hele toer, aangezien de actrice vrijwel de gehele film alleen is en de camera haar vanaf het begin dicht op de huid zit. Heel fijn ook (en de verdienste van het scenario) dat Kristen niet vervalt in een hysterisch scream queen-stramien. Haar reacties blijven realistisch, óók wanneer haar hele wereld(beeld) aan het einde van de film onomkeerbaar geweld wordt aangedaan.

Ja, dat einde… Ik wil niets prijsgeven, maar KRISTEN krijgt een halve schedel extra voor de moedige finale en de intrigerende gedachte achter de antagonist. Omdat KRISTEN inspeelt op verhalen uit ons collectieve geheugen, plaatst de film zich handig in een groter perspectief. KRISTEN raakt aan een fundamentele angst van alle tijden en culturen. De angst om alleen te zijn. De angst voor een aanwezigheid in het Duister, onbekend, en daardoor tot alles in staat. En bovenal: de angst om prooi te zijn… Zijn er bad guys van wie je niet kunt winnen?

Distributie: Just Entertainment (DVD/Blu-ray/VoD-release: 21 juni) Copyright Henriètte Poelman. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 30  juni 2016.

29 juni 2016
    Kristen