Cell(2016)

Er zijn tientallen Stephen Kings-verfilmingen, maar het aantal geslaagde boekadaptaties is beperkt. CELL is helaas de zoveelste toevoeging aan de groeiende stapel miskleunen.

Illustrator Clay Riddell (John Cusack) is op het vliegveld om een vlucht naar zijn vrouw en zoon te pakken, wanneer er plots paniek uitbreekt. “Some kind of terrorist attack or some shit?” Het blijkt nog erger; iedereen met een mobiele telefoon verandert door een mysterieus signaal in een zombie-achtige agressieveling. Clay weet maar ternauwernood aan de dood te ontsnappen. Op de vlucht ontmoet hij metrobestuurder Tom (Samuel L. Jackson) en tienermeisje Alice (Isabelle Fuhrman) met wie hij samen verder reist, op zoek naar vrouw en kind.

Met Cell (2006) keerde Stephen King, na een paar mindere boeken, terug naar zijn roots met een rechttoe-rechtaan horrorverhaal waarin de halve wereldbevolking in een soort zombies verandert. Veel diepgang had het boek niet, maar het was spannend en met vaart geschreven. Eli Roth kondigde al in 2007 aan dat hij het zou verfilmen. Twee jaar later verliet hij het project weer. Daarna was het jarenlang stil rond de film, tot in 2013 regisseur Tod Williams (PARANORMAL ACTIVITY 2) werd aangetrokken. In 2014 werd de film opgenomen, naar een scenario dat King zelf met Adam Alleca (THE LAST HOUSE ON THE LEFT-remake) schreef. Het duurde echter nog twee jaar voor de film een distributeur vond. CELL zou dit jaar zijn première beleven op het Schotse FrightFest filmfestival, maar werd op het laatste moment vervangen door PANDEMIC.

Zo’n rommelige voorgeschiedenis levert vaak ook een rommelige film op. King en Alleca proppen een heleboel in 98 minuten.  Meerdere subplots, een hoop nevenpersonages en allerlei ‘onthullingen’ over de aard van de zombies volgen elkaar in rap tempo op. Veel wordt niet of slecht uitgelegd, waardoor je als kijker geen houvast hebt en plotdetails nauwelijks blijven hangen. Zelfs voor iemand die het boek gelezen heeft is het soms niet te volgen. Dat Williams voor zijn actiescènes teruggrijpt op de verfoeide shaky cam helpt ook niet. Zijn regie is verder al even ongeïnspireerd. Urgentie en emotie ontbreken  Cusack en Jackson spelen op de automatische piloot. Je leert hun personages nauwelijks kennen.

Niet alles is slecht aan CELL. De openingsscène is redelijk effectief en de  zombies/geïnfecteerden, die soms doen denken aan de pod people uit INVASION OF THE BODY SNATCHERS, zijn vrij griezelig. Er zitten, al komen ze nergens goed uit de verf, best wat originele ideeën in het script. Maar het is bij lange na niet genoeg om CELL genietbaar te maken. Lees het boek (opnieuw), daarmee doe je jezelf beslist een groter plezier.

Distributie: Three Lines Pictures (On demand: 24 juni 2016. DVD: 19 juli 2016). Copyright Lieuwe van Albada. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 4 juli 2016.

10 juli 2016
    Cell
    98 minuten