Fire City: End of Days(2015)

Tom Woodruff Jr. is al jaren een van de grote namen in de wereld van special make-up effects en monster design. Als regisseur kon hij helemaal los met zijn debuut FIRE CITY: END OF DAYS. Een soort MONSTERS INC. meets NIGHTBREED.

THE TERMINATOR was een van de eerste films waar Tom Woodruff Jr., onder de vleugels van Stan Winston, aan meewerkte. Zijn cv werd daarna aangevuld met producties als ALIENS, PREDATOR en JUMANJI. Woodruff Jr. had vooral een fascinatie voor monsters; zo ontwierp hij de allesverslindende Graboids uit TREMORS en speelde als acteur monsters als Pumpkinhead, de Xenomorph en Gillman, het zeemonster uit THE MONSTER SQUAD. Maar Woodruff Jr. is meer dan een ‘special effects guy’. Hij beschrijft zichzelf in interviews als een allround filmmaker en verhalenverteller. FIRE CITY: END OF DAYS, zijn regiedebuut na een paar korte films, was dus een kwestie van tijd.

In FIRE CITY leven demonen als Atum Vine (Tobias Jelinek) op aarde en ze voeden zich met de ellende van mensen. Gelukkig voor Atum woont hij in een appartementencomplex waar elke bewoner uit een film van Rob Zombie lijkt te komen en huiselijk geweld, vreemdgaan en pedofilie aan de orde van de dag zijn. Maar dan is het met alle ellende ineens afgelopen en blijken de bewoners van het appartementencomplex veranderd in voorbeeldige, nette burgers. De andere demonen uit het complex wijzen Atum Vine aan om op zoek te gaan naar een oplossing. En hij moet snel zijn, want de demonen beginnen honger te krijgen en draaien langzaam door.

Uiteraard leeft Woodruff Jr. zich voor zijn regiedebuut helemaal uit wat betreft het creature design. Hij is niet bang om al zijn demonen veelvuldig en in vol ornaat te laten zien. Dit pakt soms erg geslaagd uit. Met name Vine, in praktisch elk shot van de film aanwezig, ziet er in zijn demonenvorm goed uit. Ergens doet hij denken aan de Djinn uit WISHMASTER dat eveneens werd geregisseerd door een special make-up artist. De effecten zijn helaas niet altijd een schot in de roos. Sommige demonen kunnen onder hun maskers hun lippen nauwelijks bewegen en dat oogt knullig. De CGI, die tijdens de finale af en toe opduikt, is ook vrij erbarmelijk. Desondanks is het knap wat men met het lage budget heeft bereikt.

Woodruff Jr. slaagt erin om af en toe een ‘film noir’-sfeer neer te zetten. De vervreemdende toon levert soms mooie surrealistische sequenties op. Het maakt FIRE CITY: END OF DAYS wel weer een lastige film om in te komen. De eerste twintig minuten zijn bijvoorbeeld een warboel. Het uitgangspunt van demonen die ellende nodig hebben om te overleven is interessant, maar de uitvoering mocht wel iets toegankelijker. Dat Woodruff Jr. aandacht heeft voor make-up en sfeer is duidelijk, maar iets meer oog voor het script en structuur was geen overbodige luxe geweest.

Wie met de premisse van de film een actiefestijn, spannende horror of lekkere splatter verwacht, komt helaas bedrogen uit. FIRE CITY is eigenlijk een mix van drama en thriller met veel dialoog. Dit laatste heeft ongetwijfeld met het beperkte budget te maken en geeft de film soms het gevoel van een soapserie; personages lopen van ruimte naar ruimte en hebben lange gesprekken. Het is ook jammer dat de film zichzelf net iets te serieus neemt. Iets meer luchtigheid en actie had FIRE CITY goed gedaan. Wat overblijft is op zijn minst een interessant experiment te noemen, maar een beklemmende film levert Woodruff Jr. met zijn regiedebuut nog niet af.

Di: Excesso Entertainment. Release op dvd: 9 juni 2016. Copyright Jasper ten Hoor. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 9 juni 2016.

© Jasper ten Hoor
10 juni 2016