Memories of the Sword(2015)

Het verre oosten weet ons soms te verbazen met filmische pareltjes. Het Zuid-Koreaanse MEMORIES OF THE SWORD ook – of toch niet?

Drie gezworen strijders in het middeleeuwse Korea, Poong-chun, Sul-rang en Yu-baek, keren zich tegen de incompetente koning. Poong-chun komt om door verraad. Sul-rang slaat op de vlucht met Poong-chuns dochter Hong-yi. Achttien jaar later vat de inmiddels volwassen dochter het plan op wraak te nemen op de moordenaar van zowel haar moeder als haar pleegmoeder.

MEMORIES OF THE SWORD is een prachtig gefotografeerd martial-arts drama: dromerige scenes, weidse landschapshots en knappe special effects. Ook de gevechtschoreografieën zijn mooi uitgevoerd en doen het genre eer aan. Dan is er nog het ontwerp van de kostuums. De designer heeft enorm veel moeite gestoken in de overdonderende klederdracht. Aan elk detail is gedacht. Je wordt helemaal ondergedompeld in de sfeer van de Koreaanse koninkrijken.

Voor de liefhebber van films CROUCHING TIGER, HIDDEN DRAGON (Ang Lee, 2000) biedt MEMORIES OF THE SWORD voldoende snoepgoed. Maar het is – helaas – niet allemaal rozengeur en maneschijn met deze film. De zeer complexe verhaallijn is moeilijk te volgen. We krijgen een enorme hoeveelheid personages, flashbacks, flash forwards en droomsequenties voor de kiezen.

Dan zijn er nog de dialogen: die zijn karig aanwezig. En als er dan al eens gebabbeld wordt, kan je ervan op aan dat men op de belerende toer gaat. Let daarbij vooral op de scène met het water en de theepot, waarin uitgelegd wordt dat water pas gebruikt kan worden voor thee als het gekookt heeft. Naar onze mening is het weinig zinvol om diepzinnig te doen over kokend water.

Voor de martial arts-fans is het een leuk plaatje, al zullen zij snel de aandacht verliezen bij de filosofische passages. Fans van de Koreaanse geschiedenis krijgen dankzij de prachtige fotografie wel een mooi beeld over hoe het destijds geweest zou kunnen zijn.

Distributie: Splendid. Release: 28 april 2016. Copyright: Bart van Gestel. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 16 mei 2015.

© Bart van Gestel
20 mei 2016