X-Men: Apocalypse

1 1 1 1 1 (18 Stemmen)
4
( Ons oordeel )
X-Men: Apocalypse

BIOSCOOP | “De creatieve doorbraak kwam met het besluit om als antagonist van de nieuwe film de machtigste mutantenschurk uit het hele X-Men Universum op te voeren,” aldus scenarist-producent Simon Kinberg in het persmateriaal van X-MEN: APOCALYPSE. De ‘creatieve doorbraak’ klinkt als een dreinend kind op het speelplein: nóg machtiger, nóg groter, nog meer van hetzelfde.

Aan het eind van de persvoorstelling van X-MEN: APOCALYPSE bleven we allemaal keurig zitten tot na de verplichte bonusscène na afloop van de credits. Als filmjournalist weet je dat je die niet mag missen, ook al stelt het zelden veel voor en is het twee of drie uur later ook op internet te vinden. Je leest de berichten over de superheldenfilms die nieuwe boxoffice-records breken, ook al weet je dat die met een reclamebudget van soms honderd miljoen dollar een goed openingsweekend kunnen kopen. Je let extra goed op welke plotinformatie je geeft, want hell hath no fury as a fanboy scorned. Het lijkt allemaal zo belangrijk, zo verschrikkelijk belangrijk.

Maar waarom? X-MEN: APOCALYPSE, het vervolg op  X-MEN: DAYS OF FUTURE PAST is het zoveelste superheldenverhaal. Kwaaie-pier-van-dienst Apocalypse (Oscar Isaac) is opgestaan uit een Egyptische graftombe en rekruteert Magneto, Psylocke, Angel and Storm  voor de gebruikelijke global destruction. “All your towers and temples will fall! A new age is coming!” Ja, ja, tuurlijk.  Professor X (James McAvoy) en Raven (Jennifer Lawrence, de meeste tijd zonder blauwe make-up) voeren een troep jonge X-men aan om de wereld te redden: Jean Grey, Cyclops, Beast, Quicksilver, Nightcrawler en Jubilee.

Het is eigenlijk net als met die scène in APOCALYPSE, waarin Jean Grey en een paar anderen zich in een hoekje verschuilen voor gewapende bewakers die op slechts één pas afstand van ze staan. Jean beschikt over telepathische gaven: ze zet haar vingers tegen haar slapen en ‘dus’ kunnen de bewakers haar niet zien. Dit is bijna letterlijk het kinderspelletje van vroeger waarbij je mocht roepen “onzichtbaar!” Dan zag ook niemand je – omdat je het zo had afgesproken. Supension of disbelief is vervangen door een afspraak: de code die dicteert dat al die namen en hun superkrachten, de bonusscène en het openingsweekend echt en héél erg belangrijk zijn.

De paradox is dat wanneer het succes van een film afhankelijk wordt van de mate waarin hij voldoet aan afspraken en codes, andere zaken totaal onbelangrijk worden. Zaken die je als filmliefhebber normaal geproken hoog hebt zitten: Een verrassend verhaal dat nog enigszins aannemelijk en te volgen is (“He’s going to transfer his consiousness into the professor! If he does that, he will control all the mutants in the world!”). Personages met wie je kunt meeleven (Raven/Mystiques zoektocht naar zelfacceptatie bungelt er maar een beetje bij in deze film.) Een zekere coherentie (De scène met Quicksilver op de klanken van The Eurythmics valt compleet uit de toon). Of gewoon goede smaak: het concentratiekamp Auschwitz kun je toch niet zomaar gebruiken als het zoveelste decor van digitale destructie?

Hoeveel skulls moet ik X-MEN: APOCALYPSE geven? Het is op zichzelf genomen geen vreselijk slechte film, maar wel totaal overbodig. Een film die verveelt, omdat je het allemaal al eens gezien heb. Er zijn ongetwijfeld test screenings geweest en ik vermoed dat de verschillende focus groups allemaal satisfactory hebben ingevuld op hun enqueteformulier. Maar als iedereen 'wel tevreden' is, lieve mede-mutanten, waar blijft dan nog de opwinding over het unieke?

Distributeur: Warner Bros. NL en BE: 19 mei 2016. Copyright Barend de Voogd. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd 18 mei 2016

Trailer

Info