Captain America: Civil War(2016)

Een superheld in de kleuren rood en blauw knokt met een superheld annex multimiljonair met gadgets en een stoer pak. Het is fijn dat deze premisse in 2016 in elk geval één goede film oplevert.

“Marvel can do no wrong” wordt wel eens geroepen. Het klopt dat de studio keer op keer kolossale kassuccessen voortbrengt, maar kwalitatief gezien is het zeker niet al goud wat blinkt. THOR: THE DARK WORLD, IRON MAN 2 of CAPTAIN AMERICA: THE FIRST AVENGER waren vrij magere films en de titels van 2015, AVENGERS: AGE OF ULTRON en ANT-MAN, vielen behoorlijk tegen. Dat CAPTAIN AMERICA: CIVIL WAR een financieel succes gaat worden zal niemand verbazen, maar het is gelukkig ook weer écht een goede film. Een film die THE AVENGERS op veel vlakken weet te overtreffen zelfs.

Nadat er onschuldige mensen zijn omgekomen tijdens een missie van Steve Rogers (Chris Evans) en zijn team, ontstaat discussie over de rol van superhelden. Bij eerdere missies in onder andere New York en Sokovia zijn immers ook mensen om het leven gekomen. Thaddeus Ross (een terugkerende William Hurt) lanceert daarom het plan om de superhelden voortaan alleen te laten opdraven als de regering daar om vraagt. Tony Stark (Robert Downey Jr.) kampt met grote schuldgevoelens en ziet wel iets in het plan. Rogers daarentegen gelooft dat superhelden onafhankelijk moeten blijven opereren. Ondertussen probeert hij nog steeds zijn voorvluchtige vriend Bucky (Sebastian Stan) te helpen. Stark en Rogers komen lijnrecht tegenover elkaar te staan: een gevecht tussen Captain America en Iron Man is onvermijdelijk.

CAPTAIN AMERICA: CIVIL WAR wordt nogal eens AVENGERS 2.5 genoemd en dat is, gezien de grote hoeveelheid superhelden die hun opwachting maken, niet eens zo’n gekke gedachte. Op Thor, Hulk en Nick Fury na zijn alle Avengers van de partij en ook Ant-Man, Black Panther, Winter Soldier en Spider-Man komen langs. Dat klinkt als een drukke boel, maar CIVIL WAR is opvallend overzichtelijk en gestroomlijnd. De film is een vervolg op THE WINTER SOLDIER en dus zien we meer van Steve Rogers en de zoektocht naar zijn beste vriend Bucky. De gebroeders Anthony en Joe Russo – die WINTER SOLDIER regisseerden en zich ook gaan wagen aan AVENGERS: INFINITY WAR – maakten wederom een film die méér is dan een testosteronbom. CIVIL WAR kent genoeg spectaculaire actiescènes, maar kan net als zijn voorganger ineens opvallend klein en intiem aanvoelen. Zeker in de derde akte zorgen de gebroeders Russo geregeld voor een verrassing.

De adrenalineverhogende actie en typerende Marvel-humor staat bij velen hoog in het vaandel en het zal niemand verbazen dat die ingrediënten ruimschoots aanwezig zijn. Halverwege de film, wanneer alle superhelden tegenover elkaar staan op een verlaten vliegveld, verschijnt een sequentie waarvan velen zullen smullen. We zien de superhelden hun krachten benutten, samenwerken en sarcastisch commentaar rondstrooien als nooit tevoren. De show wordt tijdens die sequentie gestolen door de web-slingende en oneliner spuwende Spider-Man (Tom Holland), maar ieder personage komt goed tot zijn recht. Zelfs Ant-Man, die vorig jaar in zijn eigen film niet echt wist te overtuigen, is als supporting character perfect op zijn plaats. Ondertussen vertonen oudgedienden als Robert Downey Jr. en Chris Evans nog altijd geen slijtageplekken. Hun personages kunnen nog jaren mee.

Wat CIVIL WAR ook één van de betere films uit de Marvel Universe maakt is de afwezigheid van een matige schurk. Ditmaal geen leger inwisselbare aliens, geen kwaadaardige orc of brandende Guy Pearce; in CIVIL WAR is het conflict tussen de superhelden voldoende om het verhaal voort te bewegen. De film is goed gevuld, maar voelt nergens volgepropt en onnodige scènes of personages zijn er amper. Wat dat betreft had Zack Snyder wel een kleine cursus van de gebroeders Russo kunnen gebruiken.

Distributeur: Disney, BE 27 april, NL 28 april 2016. Copyright Jasper ten Hoor. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd 27 april 2016.

27 april 2016
    Captain America: Civil War