Batman v Superman: Dawn of Justice(2016)

BATMAN V SUPERMAN: DAWN OF JUSTICE is een groteske mislukking. Toegegeven: na MAN OF STEEL (2013) waren de verwachtingen al redelijk laaggespannen, maar toch is regisseur Zack Snyder erin geslaagd teleur te stellen.

BATMAN V SUPERMAN is zo mogelijk nog bombastischer dan zijn voorganger. Het humorloze scenario van Chris Terrio en David S. Goyer kent een logica die alleen door een dronken tienjarige gevolgd zou kunnen worden.  Misschien is die tienjarige ook wel de doelgroep van deze film die gebaseerd is op de uitgaven van DC Comics. Wie is het sterkst, is immers een klassieke vraag die vooral gesteld wordt door spelende kinderen.

Wanneer superhelden met elkaar slaags raken, vindt die confrontatie meestal plaats in de eerste akte van het verhaal; daarna worden het vrienden en werken ze samen. Snyder & co. hebben bijna een hele film aan die confrontatie opgehangen. Op zich heeft de vraag hoe een normale sterveling zich staande zou kunnen houden tegenover Superman (Henry Cavill) ook wel potentie. Je zou zelfs kunnen zeggen dat de film goed aansluit bij het huidige tijdsgewricht waarin paranoïde gevoelens de boventoon voeren. Batman (Ben Affleck) komt tijdens de confrontatie ook met enkele aardige verrassingen.

De makers hebben wat mosterd gehaald bij Frank Millers comic The Dark Knight Returns en fans zullen zeker enkele iconische beelden uit die strip herkennen. Jammer dat niet gewoon het verhaal van The Dark Knight Returns is gebruikt. Wie dit stripverhaal na SUPERMAN V BATMAN voor het eerst leert kennen, zal de stripklassieker waarschijnlijk een Shakespeariaanse kwaliteit toekennen. (Overigens is van de strip wel een tweedelige animatiefilm gemaakt, getiteld Batman: The Dark Knight Returns.) Voor de liefhebber zitten er in BATMAN V SUPERMAN ook enkele verwijzingen naar andere personages uit het DC Comics-universum. Van echte world building zoals bij de films van Marvel is echter nog geen sprake. Wanneer The Flash even kort opduikt in een verder vage sequentie die verwijst naar de films die komen gaan, blijkt dat niet dezelfde acteur te zijn als in de televisieserie. Een gemiste kans.

Waarom raken Batfleck en Superman slaags? De confrontatie tussen Superman en enkele van zijn planeetgenoten in MAN OF STEEL heeft nogal wat ravage en onschuldige slachtoffers veroorzaakt, dus de Amerikaanse senaat wil wel eens weten of die Superman ook bereid is zich aan de regels te houden. Ook Batman neemt Superman het een en ander kwalijk en maakt zich op voor het moment waarop dit buitenaardse wezen zich tegen ons keert. Zelf heeft Batman overigens de status van vigilante. De politie van Gotham schiet even snel op The Bat als op de misdadigers die hij probeert te bestrijden. Ook Lex Luthor (Jesse Eisenberg) vertrouwt Superman niet. Dat heeft alles te maken met zijn slechte jeugd waarin God hem niet redde van een gewelddadige vader. Of zoiets.

Ergens tussen sequenties vol met testosterongevuld geweld probeert Luthor zijn motivaties duidelijk te maken, maar het lukt Eisenberg nauwelijks uit te komen boven de herrie van instortende gebouwen en de soundtrack van Hans Zimmer en Junkie XL. Neem oordopjes mee als je naar de bioscoop gaat, want alles in deze film heeft een gehalte van 120 procent, ook het geluidsvolume.

Net als in MAN OF STEEL sneuvelt er heel veel vastgoed in Metropolis en Gotham City (de twee megasteden blijken naast elkaar te liggen in dit filmuniversum). Het grote verschil is dat er ditmaal steeds bij verteld wordt dat het gevecht toevallig nét plaatsvindt op een plek waar zich niemand bevindt. Dat was immers het grote commentaar op de vorige film: Superman die in dichtbevolkte gebieden slaags raakt met zijn vijanden – vallen er dan niet heel veel onschuldige slachtoffers? De disclaimers in SUPERMAN V BATMAN zijn soms onbedoeld grappig, zoals de CNN-reporter die roept dat het gevecht in het zakendistrict gelukkig na werktijd plaatsvindt, want dan is iedereen al naar huis. Ondergetekende wilde op dat moment ook heel graag naar huis, maar toen dook Wonder Woman (Gal Gadot) op om de twee mannen te helpen met een nóg veel grotere bedreiging die in de tweede climax van de film opduikt.

Natuurlijk was ik benieuwd hoe Affleck het ervan af zou brengen als Batman. Hij speelde al eens de rol van Daredevil en zette in HOLLYWOODLAND een overtuigende George Reeves neer, de getormenteerde acteur die in de jaren vijftig Superman speelde. Eigenlijk doet Affleck het heel goed als Batman: hij zet een gedreven Bruce Wayne neer, is een overtuigende vechtmachine en het Batkostuum staat hem ook goed. Jammer dat Wayne zulke ondoordachte keuzes maakt, omdat het scenario nu eenmaal eist dat hij en Suup met elkaar gaan knokken.

Ook het spel van Cavill, Amy Adams, Holly Hunter, Eisenberg en Gadot is goed, maar ze krijgen te weinig momenten om het geheel wat menselijkheid mee te geven. Daarbij zijn de dialogen zo clichématig en zo serieus van toon, dat alle mogelijke emotie doodslaat. BATMAN V SUPERMAN: DAWN OF JUSTICE neemt zichzelf veel te serieus, duurt veel te lang, is te luidruchtig, probeert teveel en zegt daardoor eigenlijk te weinig. Dit soort films geven superheldencomics een slechte reputatie. Mag Zack Snyder nu eindelijk met pensioen? Zijn volgende bombastische exercitie in dit genre vrees ik niet te overleven.

Distributie Warner Bros.. Release BE 23 maart, NL 24 maart 2016. Copyright Michael Minneboo. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 24 maart 2016.

© Michael Minneboo
24 maart 2016