The Diabolical(2015)

DVD/ BLU-RAY | De marketing, titel en de eerste helft van de film doen vermoeden dat Alistair Legrands THE DIABOLICAL de zoveelste spookhuisthriller is. Niets is minder waar.

Nooit, niet sinds FRIDAY THE 13TH PART VIII: JASON TAKES MANHATTAN, werden we zo op het verkeerde been gezet. De titel THE DIABOLICAL suggereert een religieuze horrorfilm vol demonen en duiveluitdrijvingen, maar regisseur Alistair Legrand wil duidelijk een andere kant op.

Madison (Ali Larter) is een alleenstaande moeder van twee jonge kinderen, de driftige Jacob en kleine prinses Haley. Ze kan amper de eindjes aan elkaar knopen en wordt derhalve gestalkt door een deurwaarder. Deze blijkt niet de enige te zijn die haar gangen nagaat, want binnenshuis duikt regelmatig een spookachtige verschijning op. Madison wil weg, maar de geest probeert daar een stokje voor te steken.

Origineel klinkt dit niet en zeker in de eerste akte van de film vertrouwt Legrand wel erg op ondermaatse schrikeffecten. De spanningsopbouw is nihil, vooral omdat de geest al vroeg volledig in beeld komt en weinig aan de verbeelding overlaat. Legrand verschiet zijn kruit te vroeg, ook wat betreft de ware aard van het monster, die zich al vrij vroeg laat raden. Toch redt die plottwist de film wel van de ondergang. De verschuiving in toon en genre is oprecht origineel en vindingrijk. De tweede helft van THE DIABOLICAL is beduidend sterker qua concept en uitvoering.

De grootste troef van THE DIABOLICAL, naast dat interessante omslagmoment, zijn de acteurs. Ali Larter – ze zat onder meer in FINAL DESTINATION, maar we zien haar te weinig – blijkt nog steeds een uitstekende scream queen die stevig van zich afbijt. Ze speelt de rol van worstelende moeder vol overtuiging.  Het helpt dat ze een sterke chemie heeft met kindacteurs Max Rose (opvallend naturel) en Chloe Perrin (superschattig), en met love-interest Miguel (Wilmer Calderon), die allen ook prima rollen neerzetten.

Wat dus een dertien-in-een-dozijn spookhuisfilm lijkt te zijn, onderscheidt zich door een spannende genreverschuiving en goed uitgewerkte personages. Het script bevat enkele enorme toevalligheden en een slordige laatste akte, maar ook scherpe dialogen en meer ambitie dan je van een dergelijke productie verwacht. Verrassend emotioneel is de film ook. De titel blijkt dus niet alleen misleidend wat betreft genre, maar ook wat betreft de toon. Niks diabolisch, de film draagt de personages een warm hart toe.

Distributie: Splendid Film. Release op dvd en blu-ray: 28 Januari 2016. Copyright Theodoor Steen. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 1 februari 2016.

© Theodoor Steen
1 februari 2016