Harbinger Down(2015)

Het lijkt mode te worden: FX-goeroes die zich wagen aan het regisseren van een film. Eerst hadden we Jason Lei Howden die nieuwe wegen in sloeg met DEATHGASM; nu is er HARBINGER DOWN, het regiedebuut van Alec Gillis.

Gillis, een leerling van Stan Winston, startte Amalgamated Dynamics Inc. in 1988 met collega Tom, Woodruff Jr . en zij verzorgden de special effects in onder meer TREMORS (Ron Underwood, 1990), ALIEN 3 (David Fincher, 1992) en THE THING (Matthijs van Heijningen Jr., 2011 ).Hij schraapte via crowdfunding de nodige middelen bij elkaar voor zijn eerste film en komt nu op de proppen met HARBINGER DOWN, een kruising tussen (hoe kan het ook anders) THE THING en de National Geographic-documentaires over krabvissers in Alaska.

Ook het artwork op de omslag van het doosje legt onomwonden en weinig subtiel de link met Carpenters culthit. De gekozen setting van het verhaal – een schip op de Beringzee – versterkt die nog eens.  Twee studentes, begeleid door hun professor, reizen mee op een krabvissersboot, de Harbinger, om verbanden te zoeken tussen het gedrag van potvissen en de opwarming van de aarde. De vondst van de wrakstukken van een Russische ruimtesonde leidt tot problemen voor de hele bemanning. Er is een buitenaardse parasiet aan boord.

Na een halfuur durende introductie van de personages komt de film  op gang met de eerste beelden van de échte hoofdrolspeler: de monstereffecten. Het valt dan ook niet moeilijk te raden dat het script langs alle kanten rammelt als een halfvolle koekendoos. Ook de personages zijn gekozen uit het hoe-maak-ik-een-horrorfilm handboek. Je kunt  bijna voorspellen wie, wanneer, het loodje legt. De dialogen zijn bij momenten gewoon lachwekkend en dragen amper bij aan het verhaal.

Het camerawerk, van de hand van Benjamin Brown, is bijzonder statisch. Er wordt amper bewogen met het apparaat. Dat zorgt enerzijds voor een claustrofobisch gevoel, maar geeft HARBINGER DOWN nog meer een low-budget look én maakt het nog meer een saaie bedoening. Echt spannende momenten zijn er niet te beleven. Zelfs Lance Henriksen, de man met de meeste ervaring in de acteurslijst, kan het geheel niet naar een hoger niveau trekken. Sterker: met hem in de buurt lijkt de rest van de cast echt net van de toneelschool te komen.

HARBINGER DOWN kan eigenlijk niet meer zijn dan een commerciële voorstelling van de mogelijkheden van ADI. Buiten de uitstekende visuele effecten, heeft de film amper meer in zich om een breder publiek te gaan boeien.

Distributie: Splendid. Release: 28 januari 2016. Copyright: Bart van Gestel. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 28 januari 2016.

© Bart van Gestel
26 januari 2016