Fear the Walking Dead (seizoen 1)(2015–2023)

Wat doe je als je zombieserie zó succesvol is, maar je slechts één seizoen per jaar kunt maken? Juist, dan maak je een spin-off en die noem je FEAR THE WALKING DEAD.

In de eerste aflevering van THE WALKING DEAD uit 2010 zagen we hoe Rick Grimes ontwaakte in een wereld vol levende doden. Sindsdien volgen we hem. Al zes seizoenen lang worden zijn vriendschappen hechter, zijn vijanden gestoorder en zijn baard groter en ruiger. Slechts in korte flashbacks zien we hoe het leven van Rick en zijn vrienden eruitzag vóór het dodelijke virus de wereld op zijn kop zette. In FEAR THE WALKING DEAD gaan we terug naar het moment dat het virus voor het eerst uitbrak en zien we, door de ogen van gloednieuwe personages, hoe de levende doden langzaam terrein winnen.

FEAR THE WALKING DEAD start met Nick Clark (Frank Dillane), een drugsverslaafde jongen die ziet hoe een vriendin in een zombie is veranderd. Hij slaat op de vlucht en wordt opgevangen door zijn moeder Madison (Kim Dickens), zus Alicia (Alycia Debnam-Carey) en stiefvader Travis Manawa (Cliff Curtis). Ze geloven Nick in eerste instantie niet. Alleen Travis vertrouwt de situatie niet helemaal en gaat op onderzoek uit. Wanneer de wijk langzaam wordt overgenomen door het leger, weet Travis dat het mis is en gaat op pad om zijn ex-vrouw Liza (Elizabeth Rodriguez) en zoon Chris (Lorenzo James Henrie) in veiligheid te brengen. Maar hoe lang blijft het nog veilig in hun ooit zo rustgevende woonwijk en hoe lang heeft het leger nog controle op de situatie?

Met spin-offs van televisieseries is het altijd afwachten; soms krijg je een FRASIER of BETTER CALL SAUL en soms moet je het doen met een JOEY. FEAR THE WALKING DEAD ziet er aan de ene kant verzorgd uit. De make-up effecten zijn van hoog niveau, maar met een grootmeester als Greg Nicotero aan boord viel dat te verwachten. Verder is het interessant om de ramp uit THE WALKING DEAD eens vanaf het begin te beleven. FEAR THE WALKING DEAD is wat minder gericht op actie en sensatie, de afleveringen bouwen langzaam op en de focus ligt nog meer op de spanning en de personages.

Het probleem is echter dat deze nieuwe personages enorm oninteressant zijn. Vader Travis, zijn vrouw Madison en ex-vrouw Liza zijn dodelijk saai. Zijn verwende zoon Chris en stiefzoon Nick zijn zelfs ronduit irritant. De serie mist sympathieke of kleurrijke personages. Aan het eind van het seizoen wordt de rijke Victor Strand (Colman Domingo) geïntroduceerd, een personage dat zo uit het kantoor van BREAKING BADs Saul Goodman lijkt te zijn gestapt met zijn vlotte babbel en charismatische voorkomen. Het personage voelt totaal ongepast in de serie, maar is een ware verademing tussen al die suffe zoutzakken die soms nog levenlozer ogen dan de zombies. Het is jammer dat Strand slechts in de laatste twee afleveringen verschijnt.

Wat ook niet helpt, zijn de scripts vol toevalligheden. THE WALKING DEAD demonstreerde al in het eerste seizoen dat alles kan gebeuren en niemand veilig is. Sindsdien vragen de fans zich steeds af wie er nog zal blijven leven. In FEAR THE WALKING DEAD wandelen de hoofdpersonages echter met zo’n gemak uit zogenaamde gevaarlijke situaties dat er geen enkele spanning overblijft. Zeker in de laatste afleveringen van het seizoen overleven ze alles moeiteloos. Het is de vraag of het de kijker iets zou interesseren als een van de hoofdpersonages iets overkwam – bij sommige personages juich je eerder voor de zombies – maar wat meer dreiging en minder voorspelbaarheid was zeker effectiever geweest.

Inmiddels is er een tweede seizoen aangekondigd. Het is te hopen dat ze het topwerk van Nicotero en zijn team ditmaal aanvullen met betere scripts en vooral kleurrijkere personages. FEAR THE WALKING DEAD heeft een Daryl, Michonne of Abraham nodig.

Distributie: Entertainment One. Release: 9 december 2015. Copyright: Jasper ten Hoor. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 12 januari 2015.

12 januari 2016
    Fear the Walking Dead