Wyrmwood(2014)

In een tijd waarin zombies overal lijken te zijn, heb je al gauw een gimmick nodig wil je de kijker bij de les kunnen houden. WYRMWOOD heeft een heel aardige.

Een ongeluk komt zelden alleen. Dus wanneer op een dag zombies de dienst uitmaken in de Australische wildernis, blijken ook nog eens alle vertrouwde brandstoffen niet langer te branden. Zul je altijd zien: heeft monteur Barry (Jay Gallagher) net zijn gezombificeerde vrouw en dochter met een spijkerpistool afgemaakt, houdt tot overmaat van ramp ook ineens zijn auto ermee op. Gelukkig biedt de zombieapocalyps zelf de oplossing: de ondoden ademen een brandbaar gas uit. Beetje creatief knutselen en je kunt je auto laten rijden op zombies. Wanneer enkele overlevers met hun gepantserde auto langs een groepje zombies rijden, oppert een van hen dan ook gevat dat ze misschien even moeten ‘tanken’.

Deze mooie vondst die de film voortdrijft komt overigens geen minuut te vroeg. Het voorafgaande halfuur laat WYRMWOOD zich namelijk bekijken als een nogal standaard zombiefilm, die zich enkel van zijn soortgenoten onderscheidt door het Australische landschap en de accenten van de hoofdpersonen. De scène waarin zij ontdekken hoe ze mobiel kunnen blijven zorgt voor een fijne ommekeer. Helaas heeft regisseur-schrijver-producent-editor-geluidsman-cameraman-visueleffectenspecialist Kiah Roache-Turner het moeilijk de film tot de eindstreep constant op gang te houden. De creativiteit van de personages mocht best wat vaker op de proef worden gesteld en de onzinnige premisse zou gerust voor wat lolligere taferelen kunnen worden benut.

En dan is er nog het plotlijntje waarin Brooke, de zus van Barry en vertolkt door Bianca Bradley, door een groep militairen gevangen genomen wordt en een gestoorde wetenschapper op haar aan het experimenteren slaat. Dat levert best aardige scènes op, al lukt het Roache-Turner niet altijd om de juiste toon te vinden. Deze kontschoppende jongedame, die in de eerste tien minuten al laat zien uit welk hout ze is gesneden, blijft het merendeel van de film aan de muur vastgeketend. Niet bepaald de positie waarin je je heldin tijdens een zombieapocalyps wilt zien. Gelukkig krijgt ze in het redelijk enervende slotstuk alsnog haar moment in de schijnwerpers. Mocht dat niet volstaan, dan kan altijd nog worden uitgekeken naar het inmiddels aangekondigde vervolg.

Distributie: Just Entertainment. Op dvd en blu-ray vanaf 16 december 2015. Copyright: Thierry Verhoeven. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 22 december 2015.

© Thierry Verhoeven
22 december 2015
    Wyrmwood: Road of the Dead