Contracted: Phase II(2015)

Seks heeft in horror vaak dodelijke consequenties, maar een SOA is zelden de directe oorzaak. In CONTRACTED: PHASE II wel. Riley moet, in dit beduidend betere vervolg, vechten tegen zombificatie.

Een virale infectie veranderde Samantha  langzaam maar zeker in een zombie in CONTRACTED (Eric England, 2013). Riley, de jongen die een oogje op Samantha had en ondanks haar lijkachtige voorkomen nog steeds met haar van bil ging, staat in deel twee hetzelfde te wachten.

Door het perspectief te verschuiven naar Riley, de enige persoon die in het eerste deel actieve (maar domme) keuzes maakte, krijgt het vervolg meer urgentie. Riley doet iets aan zijn situatie, in tegenstelling tot de passieve Samantha die in CONTRACTED een lijdzaam slachtoffer was en werd gestraft voor haar seksualiteit en geaardheid. Riley probeert een antivirus te vinden voor de zombiesyfilus en vecht tegen de steeds ernstiger wordende symptomen. Dat hij gebruik maakt van huis- tuin- en keukenmateriaal om zichzelf opereren, is voor de doorgewinterde horrorfan natuurlijk een plus.

Door Riley een duidelijke antagonist te geven,  de verkrachtende vrouwenhater BJ, ondermijnen regisseur Josh Forbes en scriptschrijver Craig Walendziak ook het seksisme van het eerste deel. De dader wordt ditmaal gestraft, niet het slachtoffer. En het lijdend voorwerp in deze film, Riley, doet zijn best om meer misbruik te voorkomen. Helaas tappen de filmmakers tijdens de laatste akte toch weer uit een behoorlijk vrouwonvriendelijk vaatje. Niets is angstaanjagender dan het vrouwelijk reproductiesysteem, toch?

De laatste akte van CONTRACTED: PHASE II stelt sowieso teleur. De personages handelen onlogisch en de wendingen zijn willekeurig. De slotscènes zijn een opmaat naar PHASE III, maar  voelen nogal afgeraffeld. Extra teleurstellend, omdat de film in de eerste aktes wél werkt als een goed geoliede machine.

Want in de eerste helft voldoet CONTRACTED PHASE II ruimschoots aan de verwachtingen: de film is ongemeen smerig en de infecties, maden, bloederige urine, kots, smeltende oogballen en rottende tanden ogen angstaanjagend realistisch. De camera toont alles, waardoor het voor de gevoelige kijker soms noodzakelijk is zelf de ogen even toe te knijpen. CONTRACTED PHASE II neemt de onsmakelijkheden ook serieus, wat ze effectiever maakt en niet licht verteerbaar. Vervang de popcorn door Purell, en je hebt een ‘aanstekelijk’en ‘lekker’ avondje gruwelen voor de boeg.

Distributie: Splendid. Release op dvd en blu-ray: 26 november 2015. Copyright  Theodoor Steen. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 30 november 2015.

© Theodoor Steen
30 november 2015