Tremors 5: Bloodlines(2015)

De vreetgrage Graboids zijn terug in TREMORS 5: BLOODLINES en wapenspecialist en professioneel wormenslager Burt Gummer is ook weer van de partij om ze overhoop te knallen.

Het is alweer vijfentwintig jaar geleden dat gretige reuzenwormen voor het eerst uit de grond kwamen om Kevin Bacon en Fred Ward op te vreten. De horrorkomedie TREMORS van regisseur Ron Underwood werd een bescheiden hitje en kreeg twee vervolgen, een televisieserie van dertien afleveringen en een prequel. Na deze TREMORS 4: THE LEGEND BEGINS uit 2004 werd het stil rond de Graboids, Shriekers en Assblasters. Elf jaar later is er nu TREMORS 5: BLOODLINES van Don Michael Paul, een regisseur die met JARHEAD 2, SNIPER 5, LAKE PLACID 4 en binnenkort KINDERGARTEN COP 2 een carrière maakt van onnodige sequels.

Tijdens opnames van een survivalserie worden Burt Gummer (Michael Gross) en zijn nieuwe cameraman Travis Welker (Jamie Kennedy) benaderd door Erich van Wyck (Daniel Janks) met het idee om in Zuid-Afrika te gaan jagen op Assblasters, die vliegende monsters die zich voortbewegen door middel van scheten van vuur. Burt stemt in en maakt zich klaar voor een nieuw gevecht. En “if you got Assblasters, you got Graboids”, weet de expert, voor wie dit zolangzamerhand een routineklusje zou moeten zijn. Maar dan ontdekt Burt dat de vliegende monsters en ondergrondse wormen in Zuid-Afrika groter, sneller en dodelijker zijn dan voorheen. Samen met Travis en de lokale bevolking moet hij op zoek naar een manier om de moordlustige beesten te verslaan.

“Ik kan niet geloven dat ik in een film zit met ondergrondse wormen,” zo vervloekte Kevin Bacon zijn carrière ten tijde van het origineel. Toch gingen er lange tijd geruchten dat Bacon in dit nieuwe deel zou verschijnen. Uiteindelijk keerde bijna niemand terug voor TREMORS 5: BLOODLINES. Zélfs S.S. Wilson (als regisseur, producent of schrijver betrokken bij alle vorige delen van de franchise, inclusief de televisieserie) is afwezig. Alleen Michael Gross (vader Steven uit Family Ties) vertolkt voor de vijfde keer wapenexpert Burt Gummer (in TREMORS 4 speelde hij diens voorvader Hiram Gummer). Gummer is vanaf deel drie uitgegroeid tot de populaire protagonist van de reeks en de terugkeer van de paranoïde prepper redt TREMORS 5: BLOODLINES nog enigzins van de ondergang. Gross steelt elke scène. Zijn Burt is gelukkig nog even cynisch en geestig als vijfentwintig jaar geleden.

Helaas is de toon van TREMORS 5: BLOODLINES veel serieuzer en missen we het campy vermaak van de vorige films. Regisseur Don Michael Paul komt niet veel verder dan verwijzingen naar JURASSIC PARK en wat pieshumor. Veel aandacht gaat uit naar allerlei platte, oninteressante personages en de film mist elke vorm van spanning of gore. Zelfs de humor is kinderlijk en geforceerd. Op geen enkel niveau voegt dit vijfde deel iets toe aan de franchise, zelfs niet qua monsters. Waar de vorige films telkens een nieuw wezen introduceerde, jaagt Gummer hier wederom op Graboids en Assblasters, ditmaal iets groter.

De grootste schade wordt aangericht door acteur Jamie Kennedy. Het is gênant om te zien hoe een vent van 45 zich gedraagt als een vervelende tiener. Als hij ook nog in een romantisch subplotje verwikkeld raakt, begin je weemoedig terug te denken aan 1990, het jaar waarin TREMORS niet meer was dan een handjevol mensen op een dak in de woestijn. Wat mij betreft mag het onvermijdelijke zesde deel volledig bestaan uit Michael Gross. Laat Burt Gummer lekker solo op reuzenwormenjacht gaan. Simpel, knullig en geestig, zoals een TREMORS-film hoort te zijn.

Di: Universal Pictures Benelux. Release op dvd: 14 oktober 2015. Copyright Jasper ten Hoor. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 12 november 2015.

12 november 2015
    Tremors 5: Bloodlines
    99 minuten
    Don Michael Paul
    William Truesmith (screenplay), M.A. Deuce (screenplay), John Whelpley (screenplay), William Truesmith (story), M.A. Deuce (story), C.J. Strebor (story), S.S. Wilson (based on characters created by), Brent Maddock (based on characters created by), Ron Underwood (based on characters created by)
    Brandon Auret, Natalie Becker, Emmanuel Castis, Michael Gross
    USA, South Africa
Meer HorrorMeer Sci-FiMeer Thriller