Scouts Guide to the Zombie Apocalypse(2015)

Kijk, die hadden we nog niet gehad! SCOUTS GUIDE TO THE ZOMBIE APOCALYPSE  mag dan van alles en nog wat hebben afgekeken van andere zombiekomedies; cast en crew hebben er in ieder geval aanstekelijk veel lol n.

Wie op IMDb de zoekopdracht “…vs zombies” invoert, stuit op een veelvoud aan titels: COCKNEYS VS ZOMBIES, NINJAS VS ZOMBIES, COWBOYS VS ZOMBIES, STRIPPERS VS ZOMBIES, NAVY SEALS VS ZOMBIES…. Er is zelfs een MILFS VS ZOMBIES! Het is tekenend voor de overdaad aan zombiefilms, komedie of niet, waarmee we de laatste jaren zijn doodgegooid. Vanaf deze week kunnen we dus zien hoe ook padvinders het opnemen tegen de ondoden.

SCOUTS GUIDE TO THE ZOMBIE APOCALYPSE volgt drie vrienden, Ben (Tye Sheridan), Carter (Logan Miller) en Augie (Joey Morgan), de laatste drie overgebleven leden van de plaatselijke padvinderij. De jongens gaan op een kampeeruitje. Augie, de grootste nerd van de drie, zal een speciaal insigne ontvangen van hopman Rogers (David Koechner). Maar wanneer de scouts er ’s nachts tussenuit glippen om naar een feest van coole oudere scholieren te gaan, ontdekken ze dat het hele dorp ten prooi is gevallen aan een zombieplaag. De jongens zetten al hun padvindersvaardigheden in om hun feestende dorpsgenoten van een akelig lot te redden, en krijgen daarbij hulp uit onverwachte hoek: cocktail waitress Denise (Sarah Dumont) blijkt een echte badass.

Regisseur Christopher Landon en zijn twee medescenaristen zijn zo wijs geweest SCOUTS VS ZOMBIES, zoals de film oorspronkelijk zou heten, om te dopen in het wat origineler klinkende SCOUTS GUIDE TO THE ZOMBIE APOCALYPSE. Maar daar houdt het dan ook wel meteen weer op met de originaliteit. Er is duidelijk ‘inspiratie’ opgedaan bij zomcoms als SHAUN OF THE DEAD, ZOMBIELAND en zelfs ‘oudjes’ als THE RETURN OF THE LIVING DEAD, RE-ANIMATOR en BRAINDEAD. Bepaalde grappen, plotelementen en zelfs hele scènes lijken rechtstreeks uit voornoemde films te zijn afgekeken. Beter goed gejat dan slecht bedacht, zullen we maar zeggen.

Landon schreef mee aan vier delen van de PARANORMAL  ACTIVITY-reeks en stond zelf aan het roer van de spin-off PARANORMAL ACTIVITY: THE MARKED ONES. Met dat alleraardigste deel blies hij nieuw leven in een uitgebluste franchise, en een deel van die energie neemt hij ook mee naar SCOUTS GUIDE TO THE ZOMBIE APOCALYPSE. De film mag dan veel hebben afgekeken van de voorgangers, de cast en crew lijken in ieder geval wel veel plezier gehad te hebben. Landon is vooral goed in het bedenken van leuke momenten. Zo is er een stripper-zombie die gewoon doorgaat met haar show. Een andere zombie blijft zelfs als ondode meezingen met Britney Spears. Veel logica zit er niet in, maar verfrissend en grappig is het wel. De scouts zelf zorgen ook regelmatig voor een lach, bijvoorbeeld wanneer één van hen selfies neemt met de ondoden: “What? I need a profile pic!”

Als geheel werkt het helaas minder goed. Tegenover elke plus staat ook een min. Goed voorbeeld is de scène waarin onze helden via een trampoline aan de zombies moeten ontsnappen. Dat er op die trampoline ook een zombie stuitert, is grappig. Dat één van de scouts op zoek naar houvast een zombiepenis vastgrijpt, is dan weer flauw en infantiel. Als we aan het begin van de film een gemeen oud kattenvrouwtje tegenkomen, laat het zich (te) gemakkelijk voorspellen dat we haar later in zombievorm terug zullen zien… mét gezombificeerde katten!

Denise is cool, maar ook een wandelend cliché. Sarah Dumont steelt weliswaar de show als de schietende stripper in een veel te strak topje, maar het wringt. Ze is minder actieheldin, dan natte droom die ook nog eens zo aardig is om Ben wat generiek advies te geven over hoe hij uit de ‘friend zone’ komt bij zijn grote liefde Kendall, Carters zus. Uiteraard leren de jongens dat scouting ook best cool kan zijn, en doen ze nieuwe inzichten op over vriendschap.

SCOUTS GUIDE TO THE ZOMBIE APOCALYPSE is op zijn best op de momenten dat de film luidruchtig, dom en over-the-top is. Problemen met het tempo en het ritme, teveel grappen die doodslaan en een ietwat teleurstellende finale weerhouden hem er echter van zich in het rijtje zomcoms te scharen die de film zo gretig na-aapt.

Distributie: Universal. Copyright Lieuwe van Albada. BE± 4 november, NL: 12 november. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 9 november 2015.

9 november 2015
    Scouts Guide to the Zombie Apocalypse