Red Machine(2015)

“Ripping off an audience is a much more serious thing than ripping off a story.” De uitspraak is van wijlen William Girdler. RED MACHINE bewijst zijn gelijk.

De makers en distributeurs van RED MACHINE schrijven dat de film gebaseerd is op het leven van Timothy Treadwell, beter bekend als de krankzinnige berenvriend van Werner Herzogs GRIZZLY MAN. Dat is onzin. Wat RED MACHINE werkelijk is, wordt al bij de begintitels duidelijk. Daar lezen we namelijk in de ondertiteling “Red Machine”, maar op het doek staat:  “Grizzly”. Inderdaad, RED MACHINE is in alle opzichten schatplichtig aan de bekendste film van rip-off-koning William Girdler, GRIZZLY uit 1976.

Rowan (James Marden) keert na zeven jaar gevangenis terug naar zijn geboorteplaats in Alaska. Het weerzien met zijn broer, politieagent Beckett (Thomas Jane), verloopt om begrijpelijke redenen moeizaam, maar de onmin wordt snel vergeten wanneer blijkt dat er een bloeddorstige grizzlybeer in de bossen rondloopt. Twee illegale houthakkers hebben het die nacht al met de dood moeten bekopen, en er volgen meer slachtoffers. Helaas is Becketts doofstomme vriendin Michelle (Piper Perabo) uitgerekend die ochtend in d’r eentje de bossen ingelopen. Rowan, Beckett en Rowans ex Kaley (Michaela McManus) gaan er achteraan. Ondertussen maakt ook de solitaire jager Douglass (Billy Bob Thornton) jacht op de killer beer. Voor hem is de jacht persoonlijk. “You spend too much time hugging trees,” voegt hij de anderen toe.

Een moordlustige en onnatuurlijke sterke beer in een bos waar druk bomen worden gekapt; dat kennen we natuurlijk uit PROPHECY (John Frankenheimer, 1979). Scenaristen Guy Moshe en J.R. Reher hebben een onvervalste Nature Strikes Back-film schreven: “It’s a case of Mother Nature fighting back”. En, net als in DAY OF THE ANIMALS (William Girdler, 1977), blijkt de hele natuur om onduidelijke redenen uit balans: “Beetle outbrakes,” somt Douglass op, “and the salmon don’t swim upstream like they used to.” Douglas, de excentrieke solist die een personele vete heeft met de Rogue Animal, is een exacte kopie van berenjager Scott (Richard Jaeckel) in GRIZZLY, en die was natuurlijk weer een doordruk van de kleurrijke kapitein Quint (Richard Dreyfuss) in JAWS.

Regisseur David Hackle pas naadloos in die lange en soms verrassend leuke traditie van exploitation filmerij. Hij is immers ook de regisseur van SAW III, IV en V. De flauwekul waarmee  hij probeert RED MACHINE te associëren met Herzogs GRIZZLY MAN, is niet zo ver verwijderd van de verkooppraatjes van Girdler zélf, die in 1976 beweerde dat er een échte wilde beer op de set rondliep. Toch moet Hackle het afleggen tegen zijn voorganger. Marden, Jane, Perabo, McManus en Thornton zijn adequaat, maar acteren in een braaf scenario dat zich veel te gebonden acht aan oninteressante liefdesplotjes en broederschapsthema’s (“This time, we stick together.”).

Het grote verschil zit ‘m echter in de regie. Met een budget van tien miljoen dollar en hedendaagse digitale effecten had Hackle een grote voorsprong op Girdlers GRIZZLY ($750.000), maar juist in de beperking toonde Girdler zich de meester. Zijn creatieve, bijna Hitchcockiaanse montage – een beeld van een brullende beer, een zwiepende klauw, een gil en een afgerukte arm die de bosjes invliegt – het werkt, ook veertig jaar na dato nog. Net als de fantastische POV-shots van de beer die zijn slachtoffers nadert.

Hackles film vaart veel minder op suggestie en suspense – en levert desondanks óók minder bloederigheid. Berenslecht zou ik RED MACHINE niet willen noemen, maar een rip-off is het wel: óók van een publiek dat tegen beter weten in op meer hoopt.

Distributie: Splendid Film. Release op dvd en blu-ray: 29 oktober 2015. Copyright Jasper ten Hoor. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 3 november 2015.

3 november 2015
    Into the Grizzly Maze