Regression(2015)

Alejandro Amenábar keert terug naar zijn wortels in het horrorgenre met REGRESSION, een sfeervolle thriller die uiteindelijk struikelt over een rommelig en voorspelbaar plot.

Desolate en afgelegen gehuchten, gehuld in mist en sneeuw, zijn een geliefde setting voor thrillers. Denk aan FARGO of SMALL TOWN MURDER SONGS waarin op het eerste gezicht vertrouwde en veilige dorpjes worden opgeschrikt door een lijk in de kast. REGRESSION speelt zich ook af in zo’n geïsoleerde gemeenschap in het koude noorden van de Verenigde Staten.

Rechercheur Bruce Kenner (Ethan Hawke) wordt opgescheept met een verwarde man die zijn dochter Angela (Emma Watson) zou hebben misbruikt. Toch kloppen er dingen niet aan zijn verhaal. Met psycholoog Kenneth Raines (David Thewlis) probeert hij door middel van regressietherapie achter de waarheid te komen. Ze trekken zo een beerput aan satanisten open, die schijnbaar de touwtjes in handen hebben in het dorp. Angela zou getuige zijn geweest van bloedige rituelen waarbij mensen op sadistische wijze werden geofferd. Kenner raakt langzaamaan geobsedeerd door het duivelse complot en valt voor de kwetsbare Angela. Maar spreekt zij wel de waarheid?

Voor de look van de film liet regisseur Amenábar zich inspireren door Amerikaanse horror uit de jaren zeventig zoals THE EXCORSIST, THE OMEN, maar ook de thrillers van Alan J. Pakula (KLUTE). Je proeft ook de duistere en benauwende sfeer terug van de recente thrillers PRISONERS en DELIVER US FROM EVIL. Net als die films speelt REGRESSION zich niet af in het nu, maar in een niet al te ver verleden waarin Amerika in de greep leek van satanistische sektes.

Het is wel jammer dat die paranoïde en beklemmende sfeer aan zeggingskracht verliest naarmate het verhaal vordert en duidelijk wordt wat er écht gebeurd is. Amenábar speelt, net zoals in THE OTHERS, met de verwachtingen van de kijker, maar het verhaal zit niet zo intelligent in elkaar als zijn oudere films (TESIS en ABRE LOS OJOS). Menig filmliefhebber zal de ontknoping al van ver zien aankomen waardoor de schrikmomenten ook hun kracht verliezen.

Wat ook niet helpt zijn de eendimensionale personages, die worden gespeeld door acteurs die beslist meer in hun mars hebben. Ethan Hawke is een veelzijdige acteur, maar is als Kenner zo’n typische eenzame agent die zijn verdriet wegdrinkt met whisky en vatbaar is voor obsessies. Watson heeft een ambigue rol als Angela, maar haar engelachtige en pure voorkomen hebben vooral de overhand. Het is daarom jammer dat deze op papier zo ideale samenwerking tussen een groot regisseur en talentvolle acteurs resulteert in een film die snel in de vergetelheid zal raken.

Distributie: eOne. Copyright George Vermij. BE: 28 oktober, NL: 12 november. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 11 november 2015.

10 november 2015
    Regression