BLU-RAY

Back to the Future 30th Anniversary Trilogie(1985)

BLU-RAY | Het zal je niet ontgaan zijn: de BACK TO THE FUTURE-gekte de afgelopen week omdat wij eindelijk zijn aanbeland in de toekomst. Om dat bijzondere feit te vieren heeft Universal nu een mooie Blu-ray box uitgebracht van de iconische trilogie.

Wat opvalt bij het terugzien van Robert Zemeckis’ BACK TO THE FUTURE-films is dat de reeks waarschijnlijk behoort tot de vreemdste blockbusters die door Spielbergs droomfabriek werden geproduceerd. Marty McFly (Micheal J. Fox) komt uit een lekker disfunctioneel gezin en is om onduidelijke redenen bevriend met gekke wetenschapper Emmet ´Doc´ Brown (Christopher Lloyd). Een duo dat op papier net zo onwaarschijnlijk is als Jesse Pinkman en Walter White in Breaking Bad, maar dan zonder de bindende factor van Crystal Meth. En dan zijn er nog de personages die op het eerste gezicht vooral karikaturen zijn, met uitspraken die door de films herhaald worden (Butthead!). Ze zouden niet misstaan in een sitcom, waarbij Hill Valley als generieke All-American town dienst doet als de ‘situation’ zoals Springfield in THE SIMPSONS.

Toch werkt het allemaal, dankzij de lol die de acteurs hebben in hun typetjes en de charmante gekheid van de film. Neem de onnavolgbare Crispin Glover, die perfect gecast is als George McFly en zijn nerderige ongemakkelijkheid op een bijna pijnlijke manier invoelbaar maakt. Helaas hield hij het na het eerste deel voor gezien. Thomas F. Wilson bleef wel trouw aan de serie, als Biff Tanner én als Buford ´Mad dog´ Tanner in BACK TO THE FUTURE 3. Wilson werd daarmee het gezicht en de stem van de ultieme pestkop. Dat heeft hem zijn hele carrière achtervolgd, ook al liet hij een verrassende gevoelige kant van zichzelf zien in de serie Freaks and Geeks.

Het voortdurende succes van BACK TO THE FUTURE bewijst dat nostalgie van alle tijden is. In het eerste deel werd een brug geslagen tussen het geïdealiseerde Amerika van de jaren vijftig en de gladde powerpop van de jaren tachtig. Nu zijn we dus in de toekomst beland, maar waar zijn de hoverboards en de zelfstrikkende Nikes? En waarom kunnen wij niet naar JAWS 19 (maar wel naar SHARKNADO!)? Wij gaan natuurlijk niet naar de film voor correcte toekomstvoorspellingen, maar om ons te vermaken. Daarom misschien liever een geïdealiseerde toekomst zonder mobiele telefoons, selfies of het allemachtige interweb. Zoals Marty het verwoordde in een recente sketch bij Jimmy Kimmel: 2015 kinda sucks!

Die toekomst van gisteren is optimistisch. Een constante in de reeks is het geloof in het vermogen van de  wetenschap om de wereld te verbeteren. Wij hebben hier immers te maken met Robert Zemeckis, die ons ook FORREST GUMP gaf waarin de geschiedenis werd herschreven vanuit het perspectief van een simpele goedzak. Zemeckis is er niet een van dystopische visioenen.  BACK TO THE FUTURE 2 komt er nog het meest in de buurt, met een alternatieve jaren tachtig waarin het schorriemorrie regeert en Biff is uitgegroeid tot een machtig man. Scriptschrijver Bob Gale beweerde recentelijk dat hij de pestkop had gebaseerd op Donald Trump. Zit daar misschien toch nog een duistere voorspelling in die uit gaat komen?

De extra’s in deze Blu-ray-box spelen natuurlijk ook met onze oude verwachtingen voor 2015. Een kort en flauw filmpje met Doc laat hem de wereld van 2015 redden, maar speelt zich geheel af in een goedkope studio. Een grappige trailer van JAWS 19 is vooral leuk vanwege de samenvatting van de delen daarvoor. Een nieuwe swagalicious nepreclame voor het hoverboard laat een irritante skater lekker opschepen over zijn high tech speeltje. Natuurlijk bevat de box ook nog heel veel making-of-, behind-the-scenes- en looking-back-filmpjes. Zo zijn er featurettes die toentertijd gemaakt werden om de film te promoten. Dat levert een oprecht schrikmoment op wanneer Kirk Cameron (Ja, die irritante gast van de familie-sitcom Growing Pains) een special presenteert over het derde deel. Dat moet een pijnlijk moment zijn geweest voor Cameron die altijd in de schaduw is gebleven van de succesvolle Fox en zich momenteel als televisie-evangelist bezighoudt met het winnen van zieltjes. Een ander interessant extraatje is het filmpje van special effects grootheid Douglas Trumbull dat werd gebruikt voor een BACK TO THE FUTURE-simulator in de Universal Studio attractieparken. In een inleidend segment voor de rit zien we Doc opduiken tijdens allerlei historische momenten. De toevoeging van twee delen van de BACK TO THE FUTURE-cartoonserie, gericht op kinderen, zal alleen de echte die hard fans bekoren.

De Blu-ray bevat natuurlijk ook nog allerlei interactieve ongein, zoals een trivia track die je aan kunt zetten tijdens het bekijken van de films. Wist je bijvoorbeeld dat het derde deel van de serie gedeeltelijk is opgenomen op de set van HIGH NOON? Dat Doc Brown deels gebaseerd is op Albert Einstein zal niemand verrassen, maar de trivia track legt ook een link met raketgeleerde Wernher von Braun. En mocht je de videoclips van soundtrackvullers Huey Lewis and the News en ZZ Top nog eens willen herbeleven dan heb je mazzel. Ze staan ook op het schijfje. Great Scott!

Distributie: Universal. Op blu-ray vanaf 7 oktober 2015. Copyright: George Vermij. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 31 oktober 2015.

30 oktober 2015
    Back to the Future