DVD/BLURAY

Extraterrestrial(2014)

DVD/BLURAY | Wat wil EXTRATERRESTRIAL? Probeert de film een checklist van typische sciencefiction-elementen af te gaan of neemt regisseur Colin Minihan het genre juist op de hak? Helaas, het is vooral dat eerste.

In EXTRATERRESTRIAL reist een groep tieners naar het huisje van de ouders van April (Brittany Allen uit All My Children). Eenmaal aangekomen blijkt dat haar vriend Kyle (Freddie Stroma, HARRY POTTER AND THE HALF-BLOOD PRINCE) haar ten huwelijk wil vragen en daarom alle vrienden heeft uitgenodigd. April weet alleen nog niet óf ze wel wil trouwen. Ondertussen valt er iets uit de hemel. De tieners gaan er direct op af en vinden op de crash site een vliegende schotel. Ze doden de bijbehorende alien. Dát hadden ze beter niet kunnen doen…

Klinkt bekend? Dat is niet zo vreemd. De film is van begin tot einde gevuld met horror- en sciencefiction-clichés.  De college kids die een weekendje in een huisje in het midden van het bos spenderen. De alien die er precies zo uitziet als in honderden eerdere B-films: het typische lange groene mannetje met een eivormig hoofd. De lokale sheriff (Gil Bellows, THE SHAWSHANK REDEMPTION) is op de hoogte van het buitenaardse bezoek en heeft zelf natuurlijk ook nog een appeltje te schillen met deze buitenaardsen. Cliché op cliché: en dat zijn slechts de eerste twintig minuten van de film.

EXTRATERRESTRIAL weet vooral zijn toon niet te vinden. Is het een parodie? Is het horror? Is het een scifi-thriller? Is het cynisch of toch romantisch? Halverwege het verhaal lijkt regisseur Colin Minihan (GRAVE ENCOUNTERS ) zich opeens bewust te worden van de clichématigheid van de eerste akte en gooit hij er wat elementen van komedie, horror en avontuur doorheen . Zo ontpopt April zich als de heldin van de film en besluit ze, nadat haar vriend is meegenomen in de alien tractor beam, achter hem aan te gaan. Dat vleugje originaliteit wordt al snel tenietgedaan. Het huwelijksaanzoek neemt ze uiteindelijk toch maar gewoon aan.

EXTRATERRESTRIAL is, kortom, een weinig smakelijke smörgåsbord van verschillende genres. De film is niet rampzalig, de acteurs zijn wel oké, de cinematografie is af en toe zelfs prachtig – vooral in de eerste scéne waarin een meisje uit een telefooncel. wordt ontvoerd – maar uiteindelijk vat Minihan alleen maar bestaande, betere films handig in één film samen.

Distributie: Première TV Distribution. Op dvd en blu-ray vanaf 5 oktober 2015. Copyright: Carlijn Kruidhof. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 16 oktober 2015.

© Carlijn Kruidhof
26 oktober 2015
    Extraterrestrial