Request failed. HTTP CODE: 0

Pound of Flesh(2015)

Hij mag dan inmiddels bij de 50-plussers horen, het is nog altijd niet slim om een nier te stelen van Jean-Claude van Damme.

In POUND OF FLESH, de derde samenwerking tussen Jean-Claude van Damme en regisseur Ernie Barbarash (ASSASSINATION GAMES, 6 BULLETS), brengt Van Damme een bezoek aan de Filippijnen. Na een sensuele nacht met Ana (Charlotte Peters) wordt hij wakker in een badkuip vol ijs. Zijn nier is gestolen, de nier die hij nota bene zou afstaan aan zijn stervende nichtje. Samen met een oude vriend (Aki Aleong) en zijn gelovige broer George (John Ralston) gaat hij op zoek naar de daders.

Jean-Claude van Damme die zijn nier terug wil: dat gegeven klinkt als een goed excuus voor lompe knokpartijen met een pissige spierbundel uit Brussel die enkel zijn vuisten laat praten. Helaas zijn het in POUND OF FLESH vooral oninteressante personages die praten. Barbarash stalt halverwege de film zijn hoofdpersonen in een vakantiehuisje voor wat karakterontwikkeling. Lees: saaie figuren die elkaar een kwartier lang doorzagen over familierelaties, zieke geliefden en de Bijbel. Het komt als een verademing wanneer er eindelijk iets explodeert en het verhaal weer verder kan.

En zo worden er talloze pogingen gedaan om de personages in deze clichématige actiefilm meer diepte te geven. Elke scène in een auto is volgestopt met minutenlange dialogen die de simpele plot steeds opnieuw uitleggen; terwijl je als kijker toch vooral oog hebt voor de bespottelijke green screen-effecten tijdens deze autoritjes. Het houterige spel; kneuterige dialogen; nergens ontstaat enige chemie tussen de personages en ook het voortdurend inzetten van dramatische muziek helpt niets.

Het is jammer dat POUND OF FLESH veel te serieus van toon is. De actiesequenties zijn schaars en dik aangezette kills of catchy one-liners zijn er niet. In de actiescènes die er wél zijn, gaat men niet voor verrassingen, maar werkt Barbarash netjes de standaardlijst af. We starten met een vuistgevecht, krijgen gedurende de tweede akte wat achtervolgingen en explosies en in de derde akte neemt Jean-Claude het met één pistooltje op tegen een dozijn zwaarbewapende handlangers; de uitkomst laat zich raden. Uiteindelijk komt hij oog in oog te staan met grote schurk Drake (de in januari van dit jaar overleden Darren Shahlavi) voor een kort knokpartijtje. Jammer dat juist dit gevecht zo onaanzienlijk is, want meer vechtende Van Damme en Shahlavi had de film de nodige peper in de reet gegeven.

Van Damme verdient een betere film dan POUND OF FLESH is. Hij is – verrassend genoeg – niet alleen veruit de beste acteur in de film, maar hij weet ook fysiek nog prima te overtuigen. Hij toont zijn welbekende split, zijn nog steeds afgetrainde blote kont en – ook al is door de nieroperatie zijn personage niet topfit – oogt energieker dan alle andere charismaloze vaatdoeken in deze film bij elkaar. Aan het einde van de film is zijn personage wel helemaal op. Als kijker kun je je prima met hem identificeren; grote kans dat je tijdens de aftiteling ook op apegapen ligt.

Distributie: Splendid Film. Release op dvd en blu-ray: 24 september 2015. Copyright Jasper ten Hoor. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 20 oktober 2015.

19 oktober 2015