The Walking Dead (seizoen 5)(2010–2022)

Het zesde seizoen van THE WALKING DEAD gaat op 11 oktober van start. En na vijf seizoenen – 67 afleveringen en het verlies van minstens één geliefd personage per jaargang – is dat nog altijd iets om je op te verheugen. Seizoen vijf is net uit op dvd en blu-ray.

Dat verlies van geliefde personages gaandeweg is overigens wel een van de inherente problemen van de serie. Dat we Shane, Lori, Dale en Hershel verloren aan de zombies of nog levende tegenstanders was jammer, maar dat hoort nu eenmaal bij het genre. Zolang er interessante personages voor terugkomen, is er niets aan de hand. Carol, slachtoffer van huislijke mishandeling, groeit in seizoen vijf uit tot een ijzersterke bad ass.  Zwijgzame zwaardvechtster Michonne, die pas vanaf het derde seizoen meedoet, wordt juist zachter en complexer. Hoofdpersoon Rick Grimes is inmiddels zo moreel ambivalent, dat je nooit precies kunt voorspellen wat hij gaat doen.

Recentere toevoegingen kunnen echter wat minder boeien: de roodharige krijger Abraham, de laffe nerd Eugene, Tyreese, Sasha, Tara, Rosita… De groep overlevenden zwelt aan, maar het zijn niet altijd even interessante personages. Toch moet je ze, weten we inmiddels uit ondervinding, het voordeel van de twijfel geven. In seizoen vijf wordt bijvoorbeeld Father Gabriel Stokes geïntroduceerd. Voorlopig is de kloof tussen het door de priester beleden geloof en zijn gedrag weinig verrassend, maar wie weet welke kant de scenaristen ermee opgaan. Nu de zombieplaag zo lang aanhoudt, dienen religieuze vraagstukken zich natuurlijk aan. Aaron, een homoseksuele ex-NGO-medewerker, zelfde laken en pak: nu nog geen heel erg boeiende figuur, maar wie weet waar zijn vriendschap met de ruige kruisboogschutter Daryl het verhaal zal voeren.

De eerste helft van het vijfde seizoen lijdt ook aan een ander inherent probleem van de serie: herhaling. Seizoen vier eindigde met de onthulling dat het einddoel van hun reis, ‘Terminus’, allesbehalve een veilige haven voor ze is. Hoeveel varianten bestaan er op dat plot? De boerderij van Hershel in seizoen twee, de verlaten gevangenis en Woodbury in seizoen drie en vier, Terminus en de kerk van Father Gabriel Stokes in de eerste helft van seizoen vijf: eerst is er hoop, uiteindelijk blijkt het nergens veilig.  Het idee dat mensen veel gevaarlijker zijn dan de walkers is inmiddels een vaststaand gegeven. In Ricks woorden “Stranger: danger.”

Met weinig verrassingen op narratief of thematisch niveau moet de eerste helft van het vijfde seizoen het daarom vooral hebben van extra gruwelijke scènes. De slachthuisscène in de eerste aflevering en de scène in de ondergelopen kelder vol vrijwel gesmolten drekzombies zijn in dat opzicht memorabel. De eerste afleveringen worden ook benut voor het nader invullen van de backstories. Dat zorgt helaas voor een overdaad aan flashbacks, die eigenlijk weinig essentieels toevoegen.

Eenmaal ontsnapt aan Terminus en na het dramatische verlies van een jong lid van de groep, krijgt het seizoen pas echt stevige grond onder de voeten. De wanhoop en depressie beginnen serieus toe te slaan. Je kunt die laatste, wanhopige overlevenden bijna ruiken. Het doden – niet alleen van walkers, maar ook gevaarlijke vreemdelingen, is routine geworden en onze helden betalen daarvoor een prijs. Een kerk is in hun ogen inmiddels ‘nothing more than four walls and a roof’, waarin je – als de situatie dat vraagt–  ook een bloedbad kunt aanrichten. Moraal? Beschaving? Vergeten.

Het is dát uitgangspunt dat de tweede helft van het vijfde seizoen toch weer erg overtuigend maakt. Wanneer de groep in de Alexandria Safe-Zone aankomt, lijkt zich de zoveelste herhaling voor te gaan doen van de het-is-nergens-veilig-plot. Met dit verschil: nu zijn Rick en zijn vrienden de ‘Stranger: danger’ en blijkt hun strijd om te overleven nóg grimmiger.

Di: eOne. Op dvd en blu-ray vanaf 30 september. Copyright Barend de Voogd. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 18 oktober 2014.

11 oktober 2015
    The Walking Dead