RECENSIE
Bioscoop

Phantom Boy(2015)

“Van nu af is New York van mij!” Veel interessanter dan de zoveelste megalomane superschurk zijn z’n kleine, zieke tegenstander en de tekenstijl van  de Frans-Belgische animatiefilm PHANTOM BOY.

Leo is elf en lijdt aan een afschuwelijke ziekte. Net zoals in het avonturenboek waaruit hij zijn zusje voorleest, vlak voordat hij het ziekenhuis in moet voor een nieuwe behandelingsronde: De Engel Des Doods is nabij. Maar de ziekte levert Leo ook een bijzondere gave op. Als hij zijn ogen sluit kan zijn geest uit zijn lichaam treden. Als de door muren zwevende en boven wolkenkrabbers vliegende PHANTOM BOY helpt hij politie-inspecteur Alex. Een mysterieuze gangster met een misvormd gezicht dreigt een vernietigend computervirus op New York los te laten.

Vijf jaar na UNE VIE DE CHAT verruilen Alain Gagnol en Jean-Loup Felicioli de stad Parijs voor New York, maar het film noir-sfeertje is gebleven.  Deze animatiefilm is vooral heel erg mooi gemaakt: elegante stripfiguurtjes met expressieve ogen, fraaie composities in waskrijttinten en de charmante trilling van elk schaduw die bewijst dat PHANTOM BOY voor het grootste deel ambachtelijk handwerk is. Naast de DreamWorks en Pixars van deze wereld houden enkele, met name Europese studio’s gelukkig koppig vast een stijl die trots toont dát het allemaal getekend is. Het verhaaltje is weliswaar voor kinderen, maar PHANTOM BOY bewijst opnieuw dat animatie een volwassen kunstvorm is.

De film wordt in Nederland en Vlaanderen in een nagesynchroniseerde versie uitgebracht. Frank Lammers verzorgt de stem van de waanzinnige schurk met het Picasso-gezicht. Of dat een bewuste referentie is, weet ik niet, maar de verwijzingen naar het werk van Stan Lee, de Marsupilami of De Krab met de Gulden Scharen van Kuifje zijn natuurlijk geen toeval.  PHANTOM BOY is vooral ook een ode aan de stad New York. Times Square, de Brooklyn Bridge, de Queensborough Bridge, het Vrijheidsbeeld… De Franse animatiestudio Folimage en het Gentse StudioLumière creëerden een betoverende stad.

De combinatie van politieverhaal en kinderziektedrama is sympathiek, maar de eerste component blijft nogal clichématig. De machtswellustige Man met het Misvormde Gezicht en zijn domme helpers, de burgemeester en zelfs Alex – een eigengereide pizza-etende smeris die niet zo goed ligt bij zijn superieur – heel verrassend is dat allemaal niet. Een wat speelsere ode aan de genres van de politiefilm en het superheldenverhaal had PHANTOM BOY net dat beetje extra gegeven. Wat betreft Leo’s ziekte geeft de film wel precies genoeg: een paar ontroerende scènes waarin de geest van Leo getuige is van het stille verdriet van zijn moeder en kleine zusje. Dat zijn de momenten van PHANTOM BOY die blijven hangen.

Distributie:Lumière. Release NL: 14  oktober, BE: 21 oktober.  Copyright Barend de Voogd. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 13 oktober 2015.

14 oktober 2015
  • Titel
    Phantom Boy
  • Lengte
    84 minuten
  • Regie
    Jean-Loup Felicioli, Alain Gagnol
  • Scenario
    Alain Gagnol
  • Cast
    Edouard Baer, Jean-Pierre Marielle, Audrey Tautou
  • Taal
    French
  • Land
    France, Belgium
  • Trailer
Meer Animation
guest
0 Reacties
Inline Feedbacks
View all comments

Ons magazine bevat nóg veel meer.

Word abonnee!

Als je houdt van de genrefilm, is ons magazine echt wat voor jou.
Neem een abonnement en voor slechts 35 euro valt-ie 6x per jaar op je mat.