Terug naar morgen(2015)

Terug naar MorgenDe beroemde DeLorean van Dr. Emmett Brown valt nergens te bespeuren, maar voor de rest speelt het Vlaamse tijdreisvehikel TERUG NAAR MORGEN (de titel alleen al!) flink leentjebuur bij BACK TO THE FUTURE. Debuterend regisseur Lukas Bossuyt stuurt zijn personages op reis door de tijd. De inzet? De liefde!

Dit najaar verschijnen in de Vlaamse bioscopen maar liefst twaalf nieuwe films van eigen bodem. Het goede nieuws is dat de diversiteit zo groot is, dat er zelfs plaats is voor een productie met sciencefiction-achtige allure. Toch blijft het een beetje onwennig om Koen De Graeve of Robrecht Vanden Thoren, en niet Matthew McConaughey of Leonardo DiCaprio, te horen discussiëren over de gevolgen van het Casimireffect of de invloed van Stephen Hawking.

Regisseur Lukas Bossuyt – zelf ingenieur van opleiding – houdt het vakjargon en de technische uitleg gelukkig beperkt. Zoals vaker in dit soort films moet je als kijker het uitgangspunt gewoon aanvaarden. In TERUG NAAR MORGEN vinden wetenschapper Viktor en zijn assistent Titus in 2040 een manier om e-mails naar het verleden te sturen.

Vooral Viktor staat aanvankelijk nogal sceptisch tegenover zijn eigen ontdekking. Het vlindereffect speelt door zijn hoofd: zelfs de miniemste wijziging in het verleden kan gigantische gevolgen hebben voor de toekomst. Viktor heeft misschien genoeg Hollywoodfilms gezien die over dat onderwerp gaan, niet in het minst THE BUTTERFLY EFFECT (Eric Bress, J. Mackye Gruber, 2004) een film die bijna als blauwdruk voor TERUG NAAR MORGEN fungeert. Toch kan Viktor de verleiding niet weerstaan. Zijn vrouw Lena zit in een rolstoel en een mailtje naar het verleden zou haar het auto-ongeluk in haar kinderjaren kunnen besparen. Maar met welke andere gevolgen?

Met mailen als tijdreisvehikel bespaart Bossuyt zich een hoop filmische ellende, aangezien hij geen tijdreismachine hoeft te introduceren. Mailen is eenvoudig en duidelijk. Dat is een pluspunt in een film die de toekomst vooral visualiseert met architecturale details in het landschap, de aanwezigheid van elektrische fietsen of geavanceerde smartboards in collegezalen. Bossuyt kreeg daarvoor de – nogal opzichtige – medewerking van de universiteit van Leuven. Andere valkuilen weet hij dan weer niet te ontwijken. Vooral de met make-up verouderde personages zien er niet geloofwaardig uit.

Bossuyt studeerde aan de London Film School en deed ervaring op als regisseur van reclamefilms. TERUG NAAR MORGEN ziet er dan ook piekfijn uit, met knappe locaties en een visuele flair die knipoogt naar een gelikte Hollywoodproductie. Maar moesten daar dan ook vertraagde beelden en een te nadrukkelijke soundtrack bij?

In interviews legt de regisseur er de nadruk op dat zijn sciencefictionfilm eigenlijk een liefdesverklaring wil zijn. De drijfveer van Viktor is de liefde voor zijn vrouw Lena. Dat maakt het scenario helaas ook voorspelbaar en bij momenten klef. Je weet dat Viktor op het send-knopje van zijn mailprogramma zal blijven drukken tot het goed komt met Lena. TERUG NAAR MORGEN schuurt daarmee wel heel erg tegen het romantische cliché aan. Deze tijdreisfilm had gerust wat meer plutonium kunnen gebruiken.

Distributie Kinepolis Film Distribution. Release BE 30 september. Copyright Hans Dewijngaert. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 1 oktober 2015.

© Hans Dewijngaert
1 oktober 2015