Maggie(2015)

DVD-BLU/RAY | De Governator in een gevoelige rol, kan dat wel? In MAGGIE moet Arnold Schwarzenegger het niet hebben van zijn legendarische oneliners; hij laat tranen in een ingetogen zombiedrama.

De zombiefilm draait allang niet meer alleen om horror. Verschillende subgenres proberen de bekende clichés nieuw leven in te blazen. De komische aanpak leverde films op als SHAUN OF THE DEAD en ZOMBIELAND. In WARM BODIES werd het romantisch. De serieuzere arthouse- of indie-variant gooit het over een heel andere boeg. Het apocalyptische gegeven is natuurlijk een mooie basis om diepere zaken ter discussie te stellen. De resultaten zijn echter niet altijd even geslaagd. Neem het saaie EL DESIERTO dat een existentialistische draai probeerde te geven aan een zombie-infectie, terwijl de spanning het moest ontgelden. En nu is er dan MAGGIE, een degelijke debuutfilm in een tijd waarin het zombieverzadigingspunt nabij lijkt.

De troef die debuterend regisseur Henry Hobson nog in handen heeft is Arnold Schwarzenegger. De Oostenrijker tekende voor een ongebruikelijke rol als de eenvoudige en weinig spraakzame boer Wade Vogel. De film opent onheilspellend in de inmiddels voorspelbare postapocalyptische sfeer: een epidemie verandert mensen in bloeddorstige monsters. Als voorzorgsmaatregel worden alle gewassen verbrand.

Wades dochter Maggie (Abigail Breslin) belandt in het ziekenhuis nadat zij is gebeten door een zombie. Een arts legt nuchter uit wat haar te wachten staat. Maggie zal in acht weken veranderen in een levende dode met kannibalistische neigingen, vervolgens zal zij door de autoriteiten worden opgehaald om in quarantaine te verdwijnen. Tot die tijd mag Maggie naar huis om afscheid van haar familie te nemen.

Deze sobere dramatische premisse zet de toon. Verwacht in MAGGIE geen last stand tegen hordes menseneters of actieheld Arnie die teksten als “Stick around” of “Get to the choppa!” uitkraamt. Waar het ook aan ontbreekt zijn angstaanjagende scènes en schrikmomenten. Daar is het Hobson niet om te doen. MAGGIE is een langzame en ingetogen film die vooral gaat over het verlies van dierbaren. Het is nog net geen cancer weepie,  zoals het recente FAULT IN OUR STARS. Thematisch zijn er wel raakvlakken: jongeren die in de bloei van hun leven geconfronteerd worden met een ongeneeslijke ziekte en de onvermijdelijkheid van de dood.

Hobson filmt dit gegeven op een Amerikaanse pastorale wijze. De boerderij van Wade die uitkijkt over het desolate westen doet met zijn serene plattelandssetting denken aan de films van Terrence Malick. Hier ontvouwt zich een familiedrama: Wade en de laatste momenten met zijn dochter.

Arnie brengt het er niet slecht vanaf, al vermoed je dat hij bewust weinig tekst heeft gekregen van scenarist John Scott 3. De stoïcijnse en eenvoudige Wade wordt vooral door ongemakkelijke en zorgelijke blikken tot leven gewekt. Zijn tegenspeelster Breslin steelt echter de show. Bekend geworden als het meisje dat in LITTLE MISS SUNSHINE iedereen verbaasde met haar dansje op het nummer Superfreak, speelde Breslin ook in ZOMBIELAND en schittert nu in de serie Scream Queens. In MAGGIE weet zij vooral de onzekerheid en kwetsbaarheid over te brengen van een pubermeisje met een vreselijk en onomkeerbaar lot.

Een kleine, degelijke film.  MAGGIE lijdt wel onder de overvloed aan zombies op het grote scherm en de beeldbuis. Wie The Walking Dead volgt, zal niet erg onder de indruk zijn van de morele dillema’s die MAGGIE opwerpt. Het zombie-element in MAGGIE is daarom niet zo verrassend meer, ondanks een onconventionele rol van ’s werelds bekendste spierbundel.

Distributie: Splendid Film. Op dvd en blu-ray vanaf 16 september 2015. Copyright: George Vermij. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 24 september 2015.

24 september 2015
    Maggie