Sinister 2(2015)

Filmwebsite moviepilot.com publiceerde onlangs een lijst met de tien meest winstgevende films sinds 2010: het bleken allemaal horrorfilms te zijn. SINISTER (2012) haalde de top tien niet, maar met een opbrengst van bijna 78 miljoen dollar op een budget van drie miljoen hoort hij wel thuis in die categorie – en dus is er nu een vervolg.

Why change a winning team? – al zijn er strikt genomen wel wat personele wijzigingen. SINISTER-regisseur Scott Derrickson heeft inmiddels een stap hogerop gemaakt en is ingelijfd door Marvel voor DOCTOR STRANGE. Zijn plek is overgenomen door de Ier Ciarán Foy die op filmfestivals hoge ogen gooide met zijn urban thriller CITADEL. Ook de cast is (voor wie het vorige deel zag, om begrijpelijke redenen) veranderd. Uit de vorige film is alleen de naamloze hulpsheriff (James Ransone in een sympathieke rol) overgebleven.

Deputy So & So, zoals hij op de titelrol staat, is nu werkzaam als privédetective en vastbesloten een nieuwe tragedie te voorkomen. Om het geheugen even op te frissen: in SINISTER liet de demon Bughuul kinderen hun eigen familie vermoorden en dat op film vastleggen. Het volgende gezin dat de doos met America’s Deadliest Homevideo’s zou vinden, zou op zijn beurt in de greep van de demon komen, en zo voort en zo verder.

So & So reist dus aan het begin van SINISTER 2 naar de boerderij waar volgens zijn informatie Bughuul zich de volgende keer zal manifesteren. Door het huis plat te branden kan hij een stokje steken voor de terugkeer van de demon, zo redeneert hij. So & So is echter al te laat: moeder Courtney is met haar tweeling Dylan en Zach op de vlucht voor haar gewelddadige man en nét in de leegstaande boerderij terechtgekomen. Dylan heeft bovendien de doos met Super-8 filmpjes al gevonden…  De filmpjes Fishing Trip, Christmas Morning, Kitchen Remodeling, en Sunday Service zijn allemaal stukken minder onschuldig dan ze klinken.

Ondergetekende recenseerde in 2012 het eerste deel van SINISTER en schreef toen ook al over de bloei van films over spoken en demonen. Die trend heeft zich sindsdien voortgezet. Productiemaatschappij Blumhouse Pictures van Jason Blum is een belangrijke speler in die niche. Films als PARANORMAL ACTIVITY en INSIDIOUS haalden namelijk wél bovengenoemd lijstje en sindsdien fabriceert Blum dus aan de lopende band spookhuisfilms. Gevolg is wel dat de markt meer dan verzadigd dreigt te raken. Ga maar na: Blum bezorgde ons vier delen en twee spin-offs van PARANORMAL ACTIVITY, drie delen INSIDIOUS, twee delen SINISTER, OCULUS, JESSABELLE, OUIJA en THE GALLOWS. Van andere productiemaatschappijen, die uiteraard een graantje proberen mee te pikken, zagen we films als THE QUIET ONES, THE AWAKENING, twee delen van THE WOMAN IN BLACK en THE CONJURING. En dan heb ik het nog niet eens over de rits soortgelijke films die de bioscopen nooit haalden.

Het is de filmmakers te midden van deze overvloed eigenlijk niet te verwijten dat het steeds moeilijker wordt de horrorliefhebber te verrassen, laat staan bang te maken. Ook in SINISTER 2 zien we alle schrikmomenten al van mijlenver aankomen. De film liet mij welgeteld één keer op het puntje van mijn stoel zitten, bij een redelijk inventieve scène in een verlaten kerk.

Foy geeft net als in CITADEL kinderen een belangrijke rol; voor de broederlijke rivaliteit putte hij uit eigen ervaring en van de spookkinderen maakt hij typische pestkoppen die teren op angst en terreur. Scott Derrickson schreef nog wel mee aan het scenario en probeert, net als in zijn eerdere film THE EXORCISM OF EMILY ROSE, horror met drama te combineren. De film stipt zware onderwerpen als kindermishandeling en huiselijk geweld aan, maar erg goed komen die thema’s niet uit de verf. De gemene echtgenoot is niet meer dan een wandelend cliché en de familiegeschiedenis komt ook wat geforceerd over. Het zijn slechts middelen om het verhaal een bepaalde kant op te laten gaan, richting een finale die de problemen weer net iets té gemakkelijk oplost.

SINISTER onderscheidde zich met de zeer macabere beelden van de Super-8 filmpjes en de gruwelijke werkwijze van de demon. Ook wat dat betreft stelt het vervolg wat teleur. Foys beeldmateriaal van vermoorde gezinnen is veel minder schokkend. SINISTER 2 had wel wat… sinisterder gemogen.

DI: Entertainment One Benelux (Release NL: 20 augustus 2015) Copyright Lieuwe van Albada. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 18 augustus 2015.

17 augustus 2015
    Sinister 2