Dark House(2014)

In de vreemde carrière van Victor Salva is het verrassende JEEPERS CREEPERS (2001) het grootste wapenfeit: een slasher die prettig ouderwets aandeed, maar intelligent speelde met verschillende horrorelementen. Helaas kan dat niet gezegd worden van DARK HOUSE.

Het begint allemaal met Nick Di Santo (Luke Kleintank) die een waarschuwing krijgt van zijn in een psychiatrische inrichting opgenomen moeder over zijn mysterieuze vader. Nick bezit een paranormale gave die hij van zijn pa heeft geërfd. Als hij bepaalde mensen aanraakt, ziet hij hoe ze zullen sterven. Dat levert wat FINAL DESTINATION-achtige scènes op wanneer hij in een café door gasten wordt uitgedaagd. Eve (Alex McKenna) valt na die sessie als een blok voor de getroebleerde Nick, waarna een romance opbloeit.

Wanneer Nicks moeder vervolgens om het leven komt bij een gewelddadig ongeluk, krijgt de film een heel andere wending. We springen opeens een jaar vooruit in de tijd. Van een notaris krijgt Nick te horen dat zijn moeder hem een oud landhuis in Mississipi heeft nagelaten. Het huis blijkt hij van kinds af aan al getekend te hebben en is daarmee de sleutel tot zijn duistere familiegeschiedenis. Met zijn beste vriend Ryan en de inmiddels zwangere Eve reist hij af naar het zuiden.

De titel van de film verraadt natuurlijk al dat we met een macaber stuk vastgoed zitten opgescheept. Nick en zijn vrienden belanden in een vervallen gehucht met wantrouwige bewoners en raken verstrikt in allerlei voorspelbare horrorsituaties. DARK HOUSE probeert echter meer te zijn dan een spookhuisfilm. Regisseur Victor Salva gooit verschillende horrorelementen in de mix,  maar een sterk geheel wordt het niet.

Dat komt vooral door een verhaal dat steeds onwaarschijnlijker wordt. De gekke en als verrassend bedoelde plot twists zijn moeilijk serieus te nemen. Het ene moment stropen lachwekkende bijlmoordenaars de bossen af; het andere proberen Bijbelse demonen verscholen in menselijke gedaantes het huis te betreden. Tobin Bell, beter bekend als Jigsaw, komt ook nog even langs als een dreigende hillbilly met een matje. Zijn sneue verschijning lijkt helaas te bevestigen dat hij sinds SAW veroordeeld is tot rollen in middelmatige horrorfilms. Spannend of eng wordt het al met al dus nooit in DARK HOUSE.

Salva heeft een bizarre cv die begon met het op meerdere vlakken afschuwelijke CLOWNHOUSE (1989). Hij verdween na die film in de bajes wegens seksuele ontucht met de minderjarige hoofdrolspeler. Hij maakte daarna nog de vermakelijke pulpthriller NATURE OF THE BEAST (1995) waarin Lance Henriksen en Eric Roberts elkaar de loef afsteken. Daartegenover staan de vreemde en pretentieuze miskleunen POWDER (1995) en PEACEFULL WARRIOR (2006). Cinema die flirt met diepe thema’s, maar uiteindelijk niet meer biedt dan geprojecteerde tegeltjeswijsheid.

Met DARK HOUSE probeert Salva terug te keren in het horrorgenre. Zijn laatste genre-exercitie, JEEPERS CREEPERS 2 uit 2003, beloofde al niet veel goeds. Een lui en slap aftreksel van het eerste deel. DARK HOUSE zet die teleurstellende ontwikkeling voort.

Distributeur: A-film NL 27 juli. Copyright George Vermij. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd 3 augustus 2015.

© George Vermij
2 augustus 2015