Jurassic World(2015)

“Up the WOW!-factor!” In JURASSIC WORLD wordt meermaals ‘meta-kritisch’ verwezen naar de commerciële logica achter pretparken en Hollywoods blockbusterfilms  Het moet altijd maar “bigger, scarier, cooler”. Toch hoor je ondergetekende niet al teveel klagen.

Voor liefhebbers van de leuke low-budget-scifi-romkom SAFETY NOT GUARANTEED (2012) zal het even slikken zijn.  Van Colin Trevorrows originaliteit of eigen signatuur is bijna niets terug te vinden in JURASSIC WORLD. Steven Spielberg was óók een fan van SAFETY NOT GUARANTEED en zag in de jonge regisseur een opvolger. Niet ten onrechte, want JURASSIC WORLD is in elk geval spannender dan de eerdere vervolgen, THE LOST WORLD: JURASSIC PARK (Spielberg, 1997) en JURASSIC PARK III (Joe Johnston, 2001).

Veertien jaar na de laatste film draait het verhaal weer om de gebruikelijke reddingsmissie. Zestienjarige Zack en elfjarige Gray (Ty Simpkins; hij is het jongetje in de INSIDIOUS-films en debuteerde op zijn vijfde in WAR OF THE WORLDS) brengen een vakantie door in Jurassic World. Op Isla Nublar is, na het fiasco in JURASSIC PARK (1993), dan toch eindelijk John Hammonds droom verwezenlijkt. 22.000 bezoekers trekt Jurassic World dagelijks. Volwassenen en kinderen vergapen zich aan de Triceratops, Stegosaurus,  Apatosaurus, Tyrannosaurus Rex en de imposante zeereus die we in de trailer al zagen, de Mosasaurus. Het is al niet eens bijzonder meer. Gewoon, een leuk dagje uit.

De tante van Zack en Gray is directrice van het park, maar van een gezellige rondleiding voor de neefjes komt niet veel. Carrièrevrouw Claire (Bryce Dallas Howard) heeft niet zoveel met kinderen en ze heeft het bovendien veel te druk met één van de nieuwste klonen van de wetenschappelijke divisie. Ze legt investeerders uit dat het park eens in de zoveel jaar een nieuwe attractie nodig heeft om publiek te blijven trekken: “Bigger, louder, more teeth…” De Indominus Rex voldoet aan al die kenmerken – en ontsnapt al aan het begin van de film. Gelukkig is Owen (Chris Pratt) er nog, een macho ex-militair, dino-trainer en charmeur.

Het meest ongemakkelijk aan JURASSIC WORLD is de bijna prehistorische manier waarop de mannelijke en vrouwelijke hoofdrol geschreven zijn. Josh Whedon twitterde op basis van de trailer al dat de film seksistisch is en hij heeft gelijk. Claire staat aan het hoofd van een miljoenenbedrijf; toch zie je haar niet éénmaal competent optreden. Haar bitchy haar, rok en hoge hakken beginnen al te beven wanneer ze Owen aan zijn motorfiets ziet sleutelen. Trevorrow en coscenarist Derek Connolly bedoelen het ongetwijfeld ironisch – in de finale ligt Claire er in gescheurde kleren voor de dino’s bij als de geschilderde dame op de cover van een pulpromannetje – maar het cliché van de zwakke kantoor-tuthola en de stoere vent wordt ook nergens ondergraven. Het is zó plat dat het afdoet aan je identificatie met de centrale personages.

Het reptielenbrein krijgt natuurlijk sowieso al snel de overhand. De losgebroken Indominus Rex breekt de koepel waar de Pterodactyli huizen, en die storten zich dan weer vol overgave op de angstige parkgasten. Het levert één van de wreedste scènes in de film op. Bloed vloeit er nauwelijks, maar ook in een latere scène met commando’s, neemt Trevorrow opvallend lang de tijd om te laten zien dat dino’s graag spelen met hun eten.

Er zitten geslaagde, spannende scènes in de film. De jongens reizen in een doorzichtige Gyrobol door het park; de Indominus Rex behandelt het ding als zo’n plastic surprise-ei dat je maar niet opengepeuterd krijgt. Trevorrow varieert ook veel in stijl en toon: het bovengenoemde moment en de finale zijn klassiek Spielbergiaans, verderop voelt het meer als een rampenfilm, later is er beetje PREDATOR en één van de beste scènes drijft op het gebruik van een lang aangehouden nachtelijk POV-shot.

Die laatste scène is overigens ook de minst waarschijnlijke. Wie als kind heeft wakkergelegen van de Velociraptors kan het nauwelijks geloven. In 1994 lekte Ain’t It Cool News al eens een eerdere versie van het scenario dat geschreven was door John Sayles (ALLIGATOR, PIRANHA, THE HOWLING). Het vormt – maar kijk wel eerst de film! – interessant vergelijkingsmateriaal.De Verenigde Naties en de mysterieuze Zwitserse Grendel Corporation zijn weliswaar uit het verhaal verdwenen, maar een van de andere B-filmideeën van Sayles haalde de eindstreep dus wel. En, eerlijk is eerlijk, Chris Pratt en Trevorrow maken er het beste van.

JURASSIC PARK had aandoenlijke, invoelbare en humoristische personages als Timmy en Lex, Dr. Alan Grant en Dr. Malcolm. JURASSIC WORLD heeft de WOW!-factor. De franchise leert ons dat je niet kunt verwachten dat klonen altijd helemaal goed gaat. In het DNA van deze film zitten de sporen van talloze eerdere scriptversies en ruim viertien jaar development hell. Dat in overweging genomen levert Trevorrow een prima stukje escapisme.

Distributeur: Universal. BE 10 juni,  NL 11 juni 2015. Copyright Barend de Voogd. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 10 juni 2015.

10 juni 2015
    Jurassic World