Everly(2014)

Seksslaaf Everly (Salma Hayek) wil liever sterven in vrijheid dan leven als gevangene. Opgesloten in een luxe appartement probeert ze de Yakuza te slim af te zijn, in dit actievehikel van regisseur Joe Lynch.

Ontvoerd, misbruikt en gechanteerd door de Yakuza is Everly aan het eind van haar Latina. Na de zoveelste vernedering sluit ze zich op in de badkamer om met behulp van een verstopt pistool de hand aan zichzelf te slaan. Ze besluit echter haar kogels te bewaren voor haar Japanse kwelgeesten. Enkele lijken later is de eerste slag voor Everly, maar ze heeft nog een lange nacht voor de boeg. Niet alleen moet ze het opnemen tegen sadistische huurmoordenaars, prostituees met pistolen en corrupte SWAT-teams – ze moet ook nog zorgen dat haar moeder en dochtertje uit handen blijven van de koelbloedige maffiabaas Taiko!

Zoals bovenstaande samenvatting al suggereert, is EVERLY niet het type film dat je al te serieus moet nemen. De flinterdunne plot is vooral een prima excuus om Salma Hayek (voorzien van een imposante Yakuza-tatoeage) in actie te zien met machinegeweren, handgranaten en katana’s. Gelukkig heeft regisseur Joe Lynch (WRONG TURN 2, KNIGHTS OF BADASSDOM) met Hayek een sterke troef in handen. Haar onvergetelijke optreden als Santanico Pandemonium in FROM DUSK TILL DAWN ligt alweer bijna twintig jaar achter ons, maar Hayek is nog steeds een femme fatale om rekening mee te houden.

Het excessieve bloedbad dat La Hayek aanricht wordt doeltreffend gerelativeerd door een gezonde dosis zwarte humor. Vooral het lot van de waakhond Banzai verdient in dat opzicht een eervolle vermelding. Andere pluspunten zijn het hoge tempo en het bij vlagen inventieve, door videogames geĂŻnspireerde camerawerk. Niemand zal EVERLY verwarren met een arthousefilm, maar op de amusementswaarde valt lang weinig af te dingen.

Naarmate de film vordert wordt de relativerende humor echter ingeruild voor een grimmige en gemene toon die de plank nogal misslaat. Het beste voorbeeld hiervan is een uitvoerige martelscène waarin Hayek weinig meer te doen krijgt dan smeken voor haar leven. Deze scène is nog eens extra onnozel doordat haar beul (voor het gemak voorzien van de bijnaam The Sadist) bijtend zuur op haar boeien gooit om te demonstreren hoe agressief het goedje is. Hoe Everly zich hieruit redt laat zich raden…

Vanaf dit punt wordt EVERLY er niet beter op: eindbaas Taiko sust de kijker in slaap met ellenlange monologen over ‘eer en verraad’ en het sentimentele einde met Everly en haar dochter (“I wuv you, mommy.”) suggereert dat we al het voorgaande misschien toch maar serieus hadden moeten nemen. Daarmee overspeelt de regisseur zijn hand, want de hoge standaard die geldt voor het actiegenre sinds titels als THE RAID en JOHN WICK wordt nergens gehaald. In de wat minder veeleisende categorie ‘tieten en schieten’ is EVERLY daarentegen best te pruimen.

Distributie: Splendid. Release: 28 mei 2015. Copyright: Eric van der Woude. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 5 juni 2015.

© Eric van der Woude
4 juni 2015