A Girl Walks Home Alone at Night(2014)

Wil je een film promoten, dan ga je op zoek naar een hook: welke elementen uit de film zouden het publiek nieuwsgierig kunnen maken? A GIRL WALKS HOME ALONE AT NIGHT mag dan niet perse commercieel zijn, toch is het hooks galore voor de promotiemachine die erachter zit. Perzische vampiers! Iraanse western! Vrouwelijke vampier op een skateboard!  Met een hijab-sluier!

In de VS hielden ze het op de tagline: ‘The first Iranian vampire Western’, waarmee de film vanzelfsprekend een Twittersensatie werd. Het is overigens niet zo dat het hier een Iraanse productie betreft. De setting is Bad City, een fictief stadje in een fictief Iran. De cast is – net als regisseur Ana Lily Amirpour – Iraans-Amerikaans. De dialogen zijn in Farsi.

Dat we ons in een wereld bevinden die niet de onze is, blijkt al uit de eerste beelden van de film: een Perzische James Dean slentert nonchalant langs een stapel lijken. Het universum dat regisseur Amirpour hier optrekt gaat wellicht niet zo over the top als in SIN CITY, maar is geheel eigen en ook volstrekt overtuigend. Het verhaal dat zich in Bad City ontvouwt, is eenvoudig genoeg. We volgen een aantal inwoners, waaronder Arash (de James Dean uit de openingsscène), zijn drugsverslaafde vader, een gesjeesde crimineel, een verwend nest én het meisje uit de titel. ‘The Girl’ is een naamloze vampier in de gedaante van een meisje dat ’s nachts per skateboard op mensenbloed jaagt.

De vele geslaagde momenten van onbehagen daargelaten, is A GIRL WALKS HOME ALONE AT NIGHT in wezen een liefdesverhaal. De bijna naïeve romance die hier centraal staat, is die van Arash en het vampiermeisje, die elkaar vinden in hun eenzaamheid. Leuk detail: wat voor liedje zet de vampier tijdens haar eerste date op? Death van White Lies natuurlijk. Arash doet vervolgens zijn bijdrage aan de feeststemming door haar discobal een zetje te geven. Dergelijke momenten voelen alsof ze nu al iconisch zijn, en de film zit er barstensvol mee: de wapperende hijab die meer lijkt op een cape, de scène waarin de vampier – zonder spiegel uiteraard – oogpotlood aanbrengt, de drugsdealer in trainingsjack die zijn moves demonstreert, Arash verkleed als Dracula. Typerend is ook het klassieke streepjesshirtje van ‘The Girl’, dat ongetwijfeld naar Jean Seberg in A BOUT DE SOUFFLE verwijst. Qua cool doet A GIRL WALKS HOME ALONE AT NIGHT in ieder geval niet onder voor de nouvelle vague.

Dat de film zo overduidelijk inzet op sfeer, doet grotendeels vergeten dat de plot niet erg interessant is: hier is een filmmaker bezig die het medium volledig uitbuit. Toch kan ik het niet nalaten te denken dat de film ergens tekortschiet. Het is niet moeilijk meeleven met de eenzame hoofdpersonages, maar voor een film die zich zo nadrukkelijk als anders neerzet, is het alles behalve vernieuwend om een vampier als metafoor te gebruiken voor eenzaamheid en onaangepastheid. Het is evident dat Amirpour een universum wil neerzetten dat zo herkenbaar is als een kleurplatenboek – zie alleen al de lijst met personages: De Prostituee, De Junkie, De Prinses – maar het lijkt erop dat de emoties van de twee hoofdpersonages eenzelfde behandeling kregen: ze zijn herkenbaar maar ook eenduidig.

Het is een kleine smet op een film die vooral gedurfd is; een filmfeestje, met overduidelijk plezier in elkaar is gezet. Mooi vond ik het interview met Ana Lily Amirpour in The New Yorker, waarin de in de Verenigde Staten opgegroeide regisseur vertelde dat ze Iran alleen kende uit de verhalen van haar ouders. Toen ze er op latere leeftijd zelf naartoe ging, bleek het land niet te lijken op wat ze zich had voorgesteld. Met Bad City maakte ze haar eigen Iran, op dertig minuten rijden afstand van haar ouderlijk huis. De stad is, net als zij, Amerikaans noch Iraans. Maar juist die ongedefinieerde identiteit geeft hem zijn bestaansrecht.

Distributie: September Film  (NL 21 mei). Copyright Basje Boer. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende.

© Basje Boer
18 mei 2015