Exists(2014)

De man die fake found footage horror groot maakte met THE BLAIR WITCH PROJECT is terug met het teleurstellende EXISTS. Eduardo Sánchez doet een luie poging om een uitgemolken genre nieuw leven in te blazen met behulp van een harige Bigfoot.

Het begint allemaal lekker generiek met een groep irritante en geile studenten op weg naar een hutje in de Texaanse wildernis. Natuurlijk gaat er een klein arsenaal aan GoPro’s en andere camera’s mee zodat ze hun gekke stunts op mountainbikes kunnen filmen. Maar wat zijn al die vreemde kreten in het bos? Heeft het iets te maken met het beest waar ze eerder in de film met hun auto tegenaan zijn geknald?

Eduardo Sánchez levert met EXISTS een gemakzuchtige film af die de ervaren horrorkijker niet zal verrassen. Het verhaal is een platgetrapt pad dat leidt naar die stereotiepe cabin in the woods. Vervolgens moet de geïsoleerde groep het opnemen tegen het krachtige en mysterieuze monster dat gaandeweg iedereen afslacht. Elementen die vertrouwd zijn, maar met weinig eigenzinnigheid, humor of spanning worden aangevuld.

Op het eerste gezicht zou je EXISTS fake found footage kunnen noemen, ware het niet dat Sánchez de vrijheid neemt om muziek te hanteren of shots te gebruiken die niet door de personages zijn gefilmd. In dat opzicht is die andere Bigfoot-horrorfilm, WILLOW CREEK, consequenter in het gebruik van ‘gevonden’ beeldmateriaal. Wat ook niet helpt is dat bepaalde scènes schokkerig in het donker zijn opgenomen waardoor je niet echt iets kan zien. Een goedkope oplossing als je geen geld hebt voor mooie gore-effecten, maar verre van angstaanjagend.

Sànchez’ film is inspiratieloze genremeuk die snel in de vergetelheid zal belanden. Wel jammer voor een filmmaker die een belangrijke bijdrage heeft geleverd aan de ontwikkeling van de eigentijdse horrorfilm.

Di: Entertainment One.  Dvd en Blu-ray: 26 maart 2015. Copyright: George Vermij. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 6 april 2015.

© George Vermij
6 april 2015