Deliver Us from Evil(2014)

Daar zit je dan aan het begin van de zoveelste exorcisme-film met het idee dat je het allemaal wel gezien hebt. Maar nee, DELIVER US FROM EVIL gooit je midden in het krijgsgeweld van Irak waar een groepje mariniers enkele opstandelingen achtervolgt.

Dat is een van de opmerkelijke manoeuvres waarmee regisseur Scott Derrickson je even uit het bekende verwachtingspatroon haalt. Derrickson wist ook in zijn eerdere films horror interessant te vermengen met andere elementen. Neem zijn debuut, HELLRAISER 5: INFERNO (2000), dat wel het vreemdste deel uit de franchise genoemd mag worden. Daarin mixt hij een verhaal over een aan lager wal geraakte smeris met de vertrouwde gore van Pinhead en Cenobite-consorten. In THE EXORCISM OF EMILY ROSE (2005) gaat een rechtbankthriller samen met allerlei duivelse praktijken.

DELIVER US FROM EVIL is gebaseerd op de occulte en paranormale ervaringen van de New Yorkse rechercheur Ralph Sarchie. Eric Bana speelt de Italiaans-Amerikaanse no-nonsense cop die wordt bijgestaan door zijn moppen tappende partner Butler, een vreemd gecaste Joel McHale uit de komische serie Community. Met zijn omgekeerde basebalpetje en tatoeages lijkt hij op Limp Bizkits Fred Durst. Dat is pas eng!

Na de verrassende opening in Irak belanden we opeens midden in de grootstedelijke ellende. We zien Sarchie in een steeg bij het levenloze lichaam van een baby staan. Echte horror uit The Bronx waar het slechtste in de mens maar al te gemakkelijk boven komt. Sarchie ziet het allemaal aan en leeft voor zijn baan. De narigheid houdt hij voor zich, wat de nodige druk zet op zijn huwelijk.

Wanneer Sarchie een oproep ontvangt over een gevalletje huiselijk geweld, beginnen de paranormale verwikkelingen. Een marinier mishandelde zijn vrouw en gedraagt zich vreemd. Later worden Sarchie en Butler eropuit gestuurd om in een dierentuin een vermist kind op te sporen. De link tussen de misdrijven is een mysterieuze schilder. Op de plaatsen delict verft hij de muren wit, maar onder de verf bevinden zich occulte teksten. Wanneer hij dan ook nog geruis en kinderstemmetjes hoort, begint de nuchtere Sarchie aan zijn verstand te twijfelen. Zelfs The Doors duiken op in scènes waarin de teksten van Jim Morrison zowaar duivelse boodschappen lijken te bevatten. En zo treffen we al snel de eerste bezetenen die foutloos Latijn uitkramen zonder dat ze op het gymnasium hebben gezeten.

Gelukkig is er nog de priester Mendoza (Édgar Ramírez die eerder imponeerde in de serie Carlos) die wel raad weet met de wartaal en het demonisch gegrunt. De Rooms-Katholieke kerk gaat ook mee met zijn tijd. Mendoza is geen stoffige Max von Sydow in priestergewaad, maar een jonge, bebaarde hipster in een hoodie die ook nog eens kan genieten van drank en in een bar schaamteloos het vrouwelijk schoon bekijkt. Kijk, dat is nou een religie waar ik wel voor zou tekenen.

Mendoza en Sarchie vinden de bron van het kwaad in de bezeten schilder Santino (Sean Harris). De Brit Harris gaat in zijn eerste grote Amerikaanse rol voor full demon en komt dreigend en vreemd over. Dat was hij natuurlijk al in Engeland in de serie Southcliffe waarin hij een labiele oorlogsveteraan speelt. Op basis daarvan zou hij in de VS wel eens een aardige carrière op kunnen bouwen als creepy bad guy.

Dericksson weet de film spannend te houden met een hoog tempo en stijlwisselingen, van THE EXORCIST (1973) tot SE7EN (1995). Hij gooit zelfs wat found footage in de mix. Naar het einde toe wordt het helaas wat voorspelbaar en de film is ook niet wars van de grote Amerikaanse gebaren die je de spreekwoordelijke hoeksteen van de samenleving door de strot duwen. Geloof en familie, daar gaat het uiteindelijk om. Amen.

In HELLRAISER 5: INFERNO was er voor de monomane smeris – die achter dezelfde waarheid komt als de ongelovige Sarchie – geen absolutie mogelijk. In DELIVER US FROM EVIL is er licht aan het einde van de tunnel. Dat maakt de film wat minder sterk dan zijn debuut of Derricksons beste film tot nu toe; het ondergewaardeerde SINISTER (2012). In die film biedt geloof geen enkel soelaas. Soms is het beter als het Kwaad overwint.

Di: Sony. B: 10 september, NL: 18 september 2014. Copyright: George Vermij. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 17 september 2014.

© George Vermij
17 september 2014