The Borderlands(2013)

Waar found footage ooit een rauwe opsteker was binnen het horrorgenre, bewijst THE BORDERLANDS dat het wel gedaan is met de nieuwigheid.

In een creepy kerkje op het Britse platteland heeft een paranormale gebeurtenis plaatsgevonden die op camera is vastgelegd. Reden voor een onderzoek door de Rooms-Katholieke kerk die twee priesters en een technicus eropaf stuurt. Omdat de procedures het voorschrijven moeten ze constant een cameraheadset dragen. Dat is nog eens een handige manier om je found footage bij elkaar te krijgen!

Het gezelschap bevat de altijd essentiële scepticus, de rationele christen en de grappige twijfelaar. Ze kibbelen met elkaar over de echtheid van de beelden en de geloofwaardigheid van de pastoor die het incident heeft gerapporteerd. Gezonde scepsis maakt echter plaats voor toenemende twijfel. De opnameapparatuur pikt onverklaarbare geluiden op en de kerk blijkt bovenop een heidense plek te zijn gebouwd waar ooit eens kinderen werden geofferd. De pastoor lijkt ondertussen bezeten te zijn geraakt door duistere krachten.

De cast van THE BORDERLANDS is geloofwaardig en op momenten ook grappig tegengesteld. Wereldse technicus Gray (vlotte babbelaar Robin Hill) zorgt voor comic relief tegenover de serieuze Ierse priester Mark (Aidan McArdle). De zwijgzame Schotse gelovige Deacon (een solide Gordon Kennedy) heeft nog de meeste lijken in de kast liggen. Naast THE BLAIR WITCH PROJECT (1999) verwijst debuterend regisseur Elliot Goldner ook naar de voor de Britse televisie gemaakte klassieker THE STONE TAPE (Peter Sasdy, 1972) waarin geluidtechnici vreemde signalen opvangen in een oud kasteel.

THE BORDERLANDS vinkt de standaardelementen van de found footage film netjes van de checklist. Het wordt nooit echt slecht, maar de film biedt weinig variatie op de thema’s die al eens eerder en beter verkend zijn. Het eindresultaat is generiek. In de climax worden de nuchtere onderzoekers op gepaste wijze gestraft voor hun ongeloof. De ervaren kijker zag het al aankomen.

Di: A-film. Vanaf 19 augustus 2014 op dvd en blu-ray Copyright: George Vermij. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 4 september 2014.

© George Vermij
6 september 2014