Report 51(2013)

Het is maar goed dat de fake found footage-special in SN #106 uitkwam vóór REPORT 51, zodat het artikel hier geen woorden aan vuil hoefde te maken. Deze alien invasion, gefilmd vanuit het perspectief van een groepje nieuwsgierige vrienden, is ongeveer net zo welkom als een buitenaardse probe.

REPORT 51: ALIEN INVASION opent met de bewering dat de amateurbeelden afkomstig zijn uit een geheim onderzoeksdocument. Dit speelt in op de viral marketing campagne rond de film, maar is karig uitgewerkt en voegt niets toe de zogenaamde authenticiteit. Het lijkt eerder een excuus voor de rammelende montage. Het verhaal is simpel: een groep vrienden wil met eigen ogen zien of het klopt dat er aliens zijn geland in een afgelegen bos. Ze vinden niets, maar iets vindt hén.

Het regent ergerlijke clichés: de auto start niet en zowel mobiel bereik als elektriciteit vallen weg. Hoop dat de film een reeds uitgemolken genre zal ontstijgen, wordt al snel de grond in geboord – of beter gezegd: de grond in geschreeuwd. Zo hard en zo constant mogelijk. Als er zich halverwege de film eindelijk een interessant en enigszins spannend moment voordoet, maakt dit weinig indruk omdat je dan al bent murw gebeukt door het eindeloze geschreeuw en de schokkerige camerabeelden. Wanneer ook de tevoorschijn gekomen aliens mee beginnen te gillen, kun je weinig anders denken dan: “Pák die lui nou, beam them up already – dan is het tenminste voorbij.”

Veel is geleend van eerdere found footage films. De beveiligingscamera’s van PARANORMAL ACTIVITY en het op-de-grond-perspectief in CLOVERFIELD hadden echter daadwerkelijk een functie. Dat de jongeren zichzelf filmen in REPORT 51 wordt na het begin (“If we survive this, we will be rich!”) al snel krampachtig en gekunsteld, met een wonderbaarlijke accu die dagenlang meegaat. Je zét een camera niet op een afstandje zodat je jouw eigen breakdown netjes gekadreerd kunt filmen.

Het vermoeden rijst dat regisseurs Alessio Liguori en Giuliano Tomassacci met (te)veel ideeën aan het scenario begonnen en geen balans hebben weten te vinden. Op een klein aantal scenès na, waarin tijd wordt genomen voor een goede opbouw, bestaat de film voornamelijk uit paniekerig rondrennen in een donker bos/huis/verlaten dorpje/mysterieuze tunnels. En dat alles in slecht belicht, schokkerig beeld van een camera die wordt vastgehouden door het slechtste jongetje van de filmklas.

Moraal van het verhaal: ga liever zelf met vrienden een donker bos in! Het wordt vast griezeliger en je hebt geheid meer lol. Camcorder optioneel.

Di: Excesso. Op dvd en blu-ray vanaf 24 april 2014. Copyright: Henriëtte Poelman
Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 5 mei 2014.