Braindead(1992)

Tijdens een expeditie in de binnenlanden van Sumatra wordt door enkele wetenschappers een rat-aap gevangen.

Achtervolgd door een stam primitieve inboorlingen (gespeeld door de rugby club van de Fiji eilanden) weten de zoölogen met de buit naar Nieuw-Zeeland te ontsnappen, alwaar het levensgevaarlijke beest in de Wellington Zoo wordt gehuisvest. Laat dat nu net de locatie zijn waar het 25-jarige moederskindje Lionel (Balme) een afspraakje heeft met zijn eerste vriendinnetje, Paquita (Penalver). Wanneer Lionel’s dominante moeder (Moody) het tweetal bespiedt wordt zij gebeten door de rat-aap, wat niet alleen het beest maar later ook de moeder het leven kost. Ma keert echter terug als zombie.

Na de horror-komedies BAD TASTE en MEET THE FEEBLES gaat regisseur Peter Jackson op de ingeslagen weg verder in deze zombie-slapstickfilm. Jackson neemt op zijn gebruikelijke anarchistische manier de benepen sfeer van de jaren vijftig op de hak en draait daarbij de afvoerkraan van het abattoir wagenwijd open, met een spectaculair bloedbad als resultaat.

BRAINDEAD is Jackson’s meest geslaagde film; scenario, camerawerk, art direction, regie en acteurs zijn allemaal dik in orde. Mijn enige punt van kritiek is de trage start, maar wanneer de zombieplaag volledig escaleert en de special effects de overhand krijgen kan BRAINDEAD niet meer stuk. Oplettende kijkers zullen in de druk fotograferende ramptoerist in de dierentuin de Godfather of Horror Fandom Forrest J. Ackerman herkennen, die met zijn aanwezigheid de film voorziet van een welverdiende ‘Famous Monsters of Filmland’-stamp of approval. Klasse!

Copyright Bart van der Put. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Oorspronkelijk gepubliceerd in Schokkend Nieuws #6, april 1993.

1 april 1993
    Dead Alive