Apartment 1303 3D(2012)

Daar ga je dan als jonge vrouw lekker op jezelf wonen: in Detroit, urban decay capital of America. Maar wat is dat voor obscene graffiti in de lift? En wat te denken van de huisbaas, die vraagt of hij je tieten kan zien in plaats van de huur?! In ieder geval is er nog een mooi uitzicht over de stad. En dan, terwijl je van je wijntje probeert te genieten, hoor je opeens enge geluiden. Oh nee, het is weer zo’n Amerikaanse J-horror remake!

Een jonge kwetsbare huurster valt door toedoen van boze krachten te pletter van haar balkon. Bezorgde zus gaat op onderzoek uit en ontrafelt het vervloekte verleden van het appartement. Ondertussen borrelen er spanningen op met haar labiele moeder.  Het Japanse origineel, APARTMENT 1303 uit 2007, was een matige film die op deze site niet meer dan twee schedeltjes scoorde.  Die film probeerde tenminste nog wat psychologisch drama te introduceren in het spookgebouwverhaal. De Amerikaanse versie van regisseur Michael Taverna is vooral rommeliger.

De bekende namen op de hoes wekken aanvankelijk hoop. Mischa Barton kennen we van de high school perikelen uit de serie The O.C. Als kindster bewees ze in het charmante en vreemde LAWN DOGS (John Duigan, 1997) al dat ze meer kan zolang het materiaal en de regie maar goed zijn. Haar tegenspeelster Rebecca De Mornay verwierf bitch-credibility met haar rol in THE HAND THAT ROCKS THE CRADLE. Helaas kijken de actrices in APARTMENT 1303 3D vooral boos en ongeïnspireerd om zich heen – alsof zij zich realiseren dat ze nu definitief zijn gedegradeerd tot het spelen in tweederangs remakes van matige films.

In vergelijking met het Japanse origineel heeft APARTMENT 1303 3D een teleurstellend lage body count. Taverna, die verder alleen de actiefilm MANAGUA (1996) op zijn CV heeft staan, zou nog geen schrikeffect kunnen filmen als zijn leven er vanaf zou hangen. Saaiheid en voorspelbaarheid omgeven elke eng bedoelde scène. Een tamme seksscène voorzien van Kenny G-achtige muzak, behoort tot één van de dieptepunten. Aangezien het origineel al zo weinig om het lijf had, is de vraag die zich bij deze remake opdringt vooral waarom die gemaakt is.

Di: Excesso. Op blu-ray vanaf 2 januari 2014. Copyright: George Vermij. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 2 januari 2014.

© George Vermij
2 januari 2014