Warehouse 13 (seizoen 3)(2009–2014)

Neem twee special agents die het niet altijd eens zijn, een onuitputtelijke voorraad bovennatuurlijke artefacten en voeg hier en daar wat drama toe. Het resultaat is WAREHOUSE 13; gemakkelijk vermaak met een knipoog. Het derde en sterkste seizoen kwam onlangs uit op dvd.

WAREHOUSE 13 wordt wel eens X-files light genoemd, met een grote dosis Indiana Jones, maar is meer waard dan een achteloze vergelijking. WAREHOUSE 13 is een van de best bekeken series van SyFy Channel. De première in 2009 trok een recordaantal van 3,5 miljoen kijkers.

Special agents Myka Bering (Joanne Kelly) en Pete Lattimer (Eddie McClintock) zijn overgeplaatst naar een afgelegen pakhuis in South Dakota: WAREHOUSE 13. De Regenten, een authoriteit die boven de wet staat, slaan hier al eeuwenlang de vreemdste en soms gevaarlijke artefacten op. Zo wordt degene die Marilyn Monroes haarborstel gebruikt op slag platinablond. Verontrustender zijn bijvoorbeeld Lewis Carrolls looking glass en een vervloekt manuscript van Shakespeare, waardoor de lezer sterft zoals de personages uit de toneelstukken. Het is aan Myka en Pete om nog rondslingerende objecten te achterhalen, terug te brengen en te catalogiseren (‘snag it, bag it, tag it’). Dat is uiteraard minder eenvoudig dan het klinkt.

Dat Pete en Myka elk een andere aanpak hebben, vaak kibbelen en steeds opnieuw naar artefacten speuren, lijkt in eerste instantie niet interessant genoeg voor zoveel seizoenen. De humor is soms wat flauw en de special effects komen niet boven de gemiddelde SyFy-productie uit. Vaak is het ook al snel duidelijk hoe een artefact gevonden of uitgeschakeld kan worden, terwijl de personages maar blijven puzzelen. Maar toch: hoe meer de serie vordert, hoe sterker het script. In het derde seizoen wordt een aantal boeiende personages ge(her)introduceerd en vult nieuwe achtergrondinformatie beetje bij beetje de gaten op die (vooral) in het eerste seizoen vielen. Het derde seizoen is strakker geschreven, met een overkoepelende plot waarin de meest artefacten die gevonden moeten worden nu ook daadwerkelijk met elkaar in verband staan. Een prettige breuk met de vroegere artefact-per-aflevering-aanpak.

Het personage Claudia Donovan (Allison Scagliotti) zorgde al eerder voor een nieuw geluid in de serie: jong en sarcastisch met als specialisatie de steampunk-achtige techniek in het pakhuis. Samen met New Guy Agent Jinks (Aaron Ashmore) levert Claudia in het derde seizoen meerdere verhaallijnen per aflevering, waardoor het tempo hoger ligt. Mentor en opzichter van het pakhuis Artie (sterke rol van Saul Rubinek) zorgt ook nu weer voor een soort gemoedelijkheid tussen alle actie door, maar gelukkig krijgt  zijn karakter wat meer ontwikkeling. Dit is helaas niet het geval bij Mrs. Frederic en Leena, die blijven vastzitten in hun bijrol.

WAREHOUSE 13 kijkt lekker weg omdat het nooit te zwaar, te grimmig of te melig wordt. Seizoen drie voelt als een kledingstuk dat steeds pretiiger gaat zitten: nu alle onderlinge relaties zijn vastgesteld, is er meer ruimte voor nieuwe invalshoeken en passen nieuwe personages makkelijker in het verhaal. Het script is in zijn geheel scherper, serieuzer en geeft de serie net dat extraatje. Hopelijk houdt seizoen vier, dat momenteel wordt uitgezonden, dit momentum vast.

Distributie: Universal. Release: 6 februari 2013. Copyright: Henriëtte Poelman. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 7 mei 2013.

Warehouse 13
    43 minuten