Attack of the 50 Ft. Woman(1993)

Nancy Archer (Hannah) is de serviele dochter van de machtigste zakenman van een klein Californisch dorpje. Haar playboy-echtgenoot Harry (Baldwin) aast op haar vermogen en pleegt ondertussen overspel met de plaatselijke schoonheidsspecialiste. Nancy laat het allemaal maar zo’n beetje over haar kant gaan. Op een avond wordt ze, tijdens een autorit door de woestijn, verrast door een UFO.

Totaal verward brengt ze verslag uit aan Harry, die haar voor gek verslijt en een kans ruikt om haar in een inrichting te laten opnemen. Na een tweede ontmoeting met de UFO krijgt Nancy plotseling last van onrustbarende groeistuipen èn feministische oprispingen.

De vraag is natuurlijk wie er zit te wachten op een remake van een weliswaar legendarische, maar op de keper beschouwd toch volstrekt te verwaarlozen B-film uit 1958. Toegegeven, alles wordt tegenwoordig ge-remaked, maar waarom nu juist ATTACK OF THE 50 FT. WOMAN? Na het zien van deze film is de enige mogelijke verklaring dat de makers een graantje hoopten mee te pikken van het succes van de Disney-films HONEY, I SHRUNK THE KIDS en HONEY, I BLEW UP THE KIDS.

Het duurt even voordat ATTACK OF THE 50 FT. WOMAN goed en wel op gang is gekomen, maar dan ontwikkelt de film zich tot een onderhoudend niemendalletje waarvan vooral de consequent in een kitscherige jaren ’50-stijl uitgevoerde art direction opvalt. Voorts doen de belabberde special effects niet onder voor die uit de oorspronkelijke film, maar dat zal ongetwijfeld zo bedoeld zijn. Tegen het eind slaat reuzin Hannah, in een aardig hommage aan Godzilla, nog enkele legerhelikopters van zich af terwijl ze verstrikt raakt in de draden van een hoogspanningsmast. Hoewel de film eindigt met een soort buitenaardse heropvoeding van ontspoorde echtgenoten, moet de feministische boodschap van deze ATTACK OF THE 50 FT. WOMAN niet al te serieus worden genomen.

Copyright Jan Doense. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Oorspronkelijk gepubliceerd in Schokkend Nieuws #18, april/mei 1995.

© Jan Doense
31 maart 1995