Resident Evil: Retribution 3D(2012)

De zombiefranchise kan bij Schokkend Nieuws op veel goodwill rekenen, maar deel vijf, RESIDENT EVIL: RETRIBUTION is één van de slechtste afleveringen tot nu toe.

Resident Evil strompelt al sinds 1996 over de beeldschermen van gameliefhebbers. Zo griezelig werden de films nooit, maar RESIDENT EVIL (2002) en de vervolgen waren wel een guilty pleasure. Regisseur en producent Paul W.S. Anderson maakte van de franchise een soort poor mans version van ALIENS en THE MATRIX en leverde altijd wel één of twee memorabele scènes. De soldaat die in blokjes wordt gesneden door een laserraster in deel 1; de brandstoftruck die door duizenden zombies raast in RESIDENT EVIL: EXTINCTION (2007); de bungeejump en de man met de hamer in RESIDENT EVIL: AFTERLIFE 3D (2010)… Zal RETRIBUTION achteraf ook zo’n moment blijken te hebben gehad? Alleen de openingsscène komt in aanmerking.

We vinden heldin Alice (Milla Jovovich) terug in het water. In slow-motion en in omgekeerde volgorde afgespeeld zien we haar uit het water terug het scheepsdek van de Arcadia op vliegen, wegduiken naar iets – wat in het shot daarna een neerstortend vliegtuig blijkt te zijn – waarop ze even later haar pistolen leegschiet. De patroonhulzen vliegen traag haar pistool weer in. Zo begint RETRIBUTION waar AFTERLIFE ophield en geeft Anderson weer zijn visitekaartje af: origineel is het allemaal niet, maar in combinatie met de heftige industrial music van tomandandy maakt dit soort visueel spierballenvertoon altijd indruk.

Maar die scène is meteen ook indicatief voor één van de grote problemen met deze film. Er zal nog veel meer worden teruggekeken in RETRIBUTION – te beginnen met een lange samenvatting van de vorige films – en ook héél vaak in slow motion. En het is trouwens ook niet de eerste keer dat Anderson al in de eerste tien minuten de cliffhanger van de vorige film overboord gooit. De klonen van Alice aan het einde van EXTINCTION? Het reddingsschip Arcadia aan het einde van AFTERLIFE? Weg ermee. De regisseur heeft zich nog nooit laten hinderen door een scenario. Twee scènes later in RETRIBUTION wordt Alice wakker in een rustige Amerikaanse buitenwijk en beginnen de zombies aan te vallen alsof er nooit een eerdere film was.

De plot is ditmaal wel heel erg zwak. Alice is beland in het centrale commandocentrum van de kwaadaardige biogenetische mutinational Umbrella, diep onder het ijs rond Kamtsjatka, Rusland. Ze moet zien te ontsnappen. Dat lukt haar niet op eigen kracht maar alleen dankzij de hulp van anderen.

Liefhebbers van de games zullen misschien verheugd zijn met de terugkeer van Jill Valentine, Ada Wong, Luther West, Leon S. Kennedy en Albert Wesker, maar als filmliefhebber schiet je er weinig mee op. Clichématige schurken en helden; het is óók niet de eerste keer dat ze in deze films opeens van plaats verwisselen. Poppetjes die naar believen verschoven kunnen worden: zo acteren Sienna Guillory, Michelle Rodriguez, Bingbing Li, Boris Kodjoe en Johann Urb het ook. Jovovic bepaalt het niveau. ‘Mommy. Mommy, what have you done to your clothes and hair?’ roept dochtertje Becky. Jovovich plooit haar blanco gelaatsuitdrukking in iets wat op verdriet moet lijken. Het is lachwekkend. Alsof ze rotte vis ruikt.

Visueel is het één grote cgi-bende. Anderson is door zijn ideeën heen. De scène in de Amerikaanse buitenwijk is linea recta ontleend aan DAWN OF THE DEAD (Zack Snyder, 2004). De rest van de inrichting van het Umbrella-hoofdkwartier is terug te voeren op WESTWORLD. De multinational heeft ondergronds een reeks levensechte computersimulaties gebouwd van wereldsteden: Tokio, New York, Moskou… Ze testen daar biologische wapens: het T-virus, Las Plagas, Lickers, The Axe Man… Gelukkig waarschuwt de centrale computer Alice steeds voor wat er komen gaat: ‘Stand by for Moscou sequence. Initialise bio-hazard.’

Spannend? Nee. Er wordt vooral veel geschoten door de verschillende teams. Toch legt Alice, die ontelbare kogels moet hebben geïncasseerd en eerder moeiteloos een gigantische Licker afmaakte, het in een handgevecht bijna af tegen een griet in een paarse jurk.

Anderson heeft al laten doorschemeren dat er nog een laatste deel in de planning zit. ‘The Last Battle’, belooft de slotscène van RETRIBUTION, ‘The Final Stand’. Wedden dat die cliffhanger de volgende keer ook meteen weer het raam uitgaat?

Di: Sony (NL 4 oktober) Copyright Barend de Voogd. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 4 oktober 2012.

4 oktober 2012
    Resident Evil: Retribution